Velkommen til 1 november og verdens vegetarmatsdag, dette må jo markeres. Falafel er utrolig deilig mat, laget av kikerter, men  problemet er bare at jeg for fader dundre meg ikke klarer å uttale hva retten heter. Mine barn og venner morrer seg stort på mine vegne. Ja ja og slike skal man elske og holde av ja 😁. Ikke alltid enkelt når dysleksien slår krøll både på tungen og  ellers, heldigvis går det  

Selv om de er umulig å uttale, så var de enkle å lage, og ble en veldig billig middag, og ikke minst kjøttfri middag!

Middag til 4 rundt personer:

7 dl kokte kikerter

1 løk

1 kinahvitløk eller 3 fedd hvitløk

1/2 potte basilikum eller koriander eller en krydderplante du liker, de viser seg at de er litt forskjellig som blir brukt.

2 ts paprikapulver

2 ss spisskummen

1/2 ts kardemomme

1 ts chilipulver

Ca. 1 1/2 ts salt

2 ss glutenfritt mel. Man kan bruke det melet man ønsker jeg har sett alt fra kikerter mel til hvetemel om man tåler det. 

Jeg anbefaler å bruke tørkede erter men legger i bløt, det blir billigere, bedre og kakene holder bedre sammen, se HER hvordan man legger legger erter i bløt og koker de. Rens og del løken i biter, tøm vannet av ertene og ha de i en foodprossessor (har du ikke det kan du bruke en stavmikser eller lignede). Ha i krydder og la blandingen gå til den er helt jevn, ha i melet og la den gå til melet er blandet godt sammen med resten.

Form kaker etter eget ønske,  og ha de på en god og varm steikepanne. Steik de på begge sider til de er gylden brun, skru ned varmen og la de få ligge å steike i noen minutter på hver side. Kakene vil være bløte inni, men om man avkjøler de blir de fastere. 

Hva man serverer til kan man velge selv, ser noen har brukt pitabrød, wraps og hamburgerbrød og humus, jeg hadde kun salat. Det er altid godt med Tzatsiki til HER

#Falafe #meatfreemonday #Vegetar #vegan #glutenfritt  #glutenfri #melkefri #melkefritt  #Sunt #Godt #middag # middagstips #middagoppskrifter #oppskrifter #mamma #morsmiddag #mor #Tips #mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #Allergivennlig #kjøttfri #middag 

Gratis Tandblekningspenna

2 kommentarer

2 thoughts on “Falafel

  1. Takk for tips! Lenge siden den jeg laget, og skammer meg for det, jeg som spiser kun vegetar og fisk…
    Har ikke prøvd å lage med erter fra bunnen av , har brukt kikerter på boks, men skal ta vare på oppskriften. Takk!

  2. Er bare å bruke boks om det er enklest for deg 🙂 Og ikke noe å skamme seg over at du ikke har laget det er bare ødeleggende for deg selv. Det er jo derfor jeg blogger, for å gi inspirasjon. Jeg koker erter selv for det er mye billigere og bedre uten laken, men det er ikke noe i veien for å kjøpe ferdige erter. Veldig glad du ble inspirert ♥️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *