Last Updated:

Deilig kake fra en haugammel oppskrift etter min mor

Categories søtegleder

Her er oppskriften på en aldeles nydelig kake, den er ikke direkte slankende, men det kan man tenke på en annen dag. Kaken er naturlig glutenfri.

4 eggehviter

3 dl sukker

2 dl kokosmasse

½ plate kokesjokolade(sjekk at den ikke inneholder gluten)

Skill eggene fra plommen, pisk egg hvite og sukker hvitt, hakk sjokoladen og ha den og kokosen i,  og bland det hele forsiktig sammen. Ha blandingen i en smurt 22 form og steik i en time på 175 g.

Fyll på kaken:

Ca.15 svisker

4 eggeplommer

1 dl sukker, pluss litt til bøt legging av sviskene

1 dl fløte/eller alternativ fløte

100 g smør

Ha sviskene i litt kokende vann med litt sukker i. Når de har stått en stund og trukket, tømmer man av vannet. Så har man i fløten, eggeplommene og sukkeret, og gir det hele et oppkok.

Når blandingen begynner å bli avkjølt, har man smøret i og rører til det har løst seg opp.

Når fyllet er helt kaldt, har man det på kaken.

Pynt kaken med litt pisket kremfløte og raspet sjokolade.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Søtegleder #kake #komfektkake #Gammeloppskrift #morsmiddag #sviskekake #kokosmasse #Svisker

10 kommentarer

10 thoughts on “Deilig kake fra en haugammel oppskrift etter min mor

  1. En god gammeldags sviskekake dette tenker jeg 🙂 Og den ser og høres veldig god ut!
    I gode lag blir denne av og til å se på kakebord rundt om 🙂 Jeg har aldri laget den – men kanskje en dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *