Last Updated:

Bli med en tur på Smøråsen

Categories Ut på tur

Smøråsen er et fjell rett ved siden av der jeg bor, så jeg går opp hjemmefra. Det er et stykke å gå på veien før man kommer opp i skogen, men da kan man nesten gå en hel dag om man ønsker det. Jeg har gått både turorientering og stolpejakt der, så jeg har blitt rimelig kjent der. Denne turen dere kan bli med på i dag er standarturen, der jeg går mest.  Dette var på torsdag, da var det både sol og snø, men godt å komme seg ut.

Jeg går opp i fra Hatlestad Terrasse, og da begynner man med en trapp siden det er nokså bratt oppover.

 

Sol og blå himmel, kan det bli bedre

 

Det er høye trær, det hadde ikke gjort noe om det ble hogd noen trær oppover her. Men litt av et syn å se oppover!

 

Det er bygget mange gapahuker og artige figurer av Smøråsen venner, som er pensjonerte menn som møtes en gang i uken. Der jobber de litt, og så er de sosiale, de er jo ekstremt. viktig.  Ser du nøye etter så er det en kanon til høyre for gapahuken.

Og jeg fortsetter oppover, men man kan gå mange stier her i fra om man vil.

 

Så blir det en liten stopp på revestien, her stod det en utskjæret rev før.

 

Nå er det blitt en kloning av en rev og en skilpadde

Den er imponerende nok laget av en ung gutt  fra Os, ikke langt her i fra. Du kan se en video HER

Da er det bare å vandre ned revestien så komme man til en grusvei.

 

Grusveien går en god runde rundt på Smøråsfjellet

 

Ønsker man det så kan man gå på Jubileumstien HER Den ble merket som en del av 950 års jubileumet i Bergen.

Det er to amafi på Smøråsen, en her med Kuen

 

Vallekuen er en av mange dyr og artige påfunn her, det er stadig et barn eller to på denne ryggen.

 

Da er jeg på vei til Bjørnevannet, der bader man, går på skøyter om vinteren,  et yndet sted for store å små.

 

Veldig synd de har bygget kraftlinje rett over denne perlen

 

Det finnes også en gapahuk på toppen med vannet, her er det også zipline, og tau man kan balansere på eller klatre i.

 

 

 

Været skifter fort her.

Ved Bjørnevannet må det være en Bjørn

 

Ved vannet kan man ta ved å lage seg et bål.

Pensjonistene tenker på alt, her har de laget en trapp til ørreten

 

 

 

 

Så går det oppover igjen, man får trim når man bor på Vestlandet.

Syningom

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Da har jeg nesten gått rundt, så da er det bare å tussle siste stykke til jeg kommer til revestien, og så blir det samme veien hjem. Flott tur i sol og snøfokk.

del gjerne innlegget  med venner og familie.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link

#smøråsen #tur #smøråsensvenner #Vestlandet #Bergen #Morsmiddag #middagstips #turtips

8 kommentarer

8 thoughts on “Bli med en tur på Smøråsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *