Last Updated:

Asiatisk inspirert veganrett

Categories Grønnsaker, Veganmat

Jeg er alt for flink til å kjøpe alt mulig som jeg skulle  komme til å trenge, og mandler måtte jeg ha til jul.  Jeg har sikkert nok mandler til neste jul også, men de har ikke så godt av å ligge så lenge, så jeg tenkte at jeg måtte bruke noen av de. De var gjerne ikke den største smaksforsterkeren i denne retten, men det var nå kjekt å forsøke noe nytt. Og nå var det en stund siden jeg har laget veganmat, så det måtte de bli i dag. Men man må gjerne ha i kjøtt eller fisk om man ønsker det.

Til 2 personer:

Man kan bruke de grønnsakene man ønsker og har.

2-3 hvitløksfedd

1 liten løk

4 vårløk

Ca. 2 cm med ingefær

3 gulrøtter

1 liten brokkoli

1/2 boks bambusskudd

2 ss sesamolje

Ca. 50 g skåldede og ristede mandler eller nøtter (kan sløyfes)

2 ss søt chilisaus

3 ss soyasaus (glutenfri for min del)

1 dl vann

1 knust grønnsaksbuljong eller den buljongen du ønsker å bruke (husk at noen typer buljong kan inneholde gluten)

1 1/2 ts maizena

1 boks bønner

Man kan servere med ris eller risnudler.

  • Har du skåldede mandler bruker du det. For å få skallet av mandler bruker man kokende vann, har mandlene opp i og lar de ligge litt, rund 1/2 til 1 minutt. Så tar man de ut, har på kaldt vann, og legger de på et kjøkkenhåndkle og bruk håndkledet til å gni av skallet. Rist de kjapt i litt olje.
  • Rens og del alle grønnsakene, ha de i en panne med sesamoljen og la de få surre sammen noen minutter.
  • Ha i søt chilisaus og soyasaus, bland vann og maizena og ha de i også. Rør mens det koker opp.
  • Ha i bønnene og la de bli varme.
  • Rett før servering strør man de ristede mandler på.
  • NYT!

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#vegan #Bambusskud #Asiatiskinspirert #Mandler #Godt Naturligglutenfritt #naturligmelkefritt #morsmiddag #middagstips #Matfrabunnen #hjemmelaget #Sunt #godt #kjapt #enkelt

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Asiatisk inspirert veganrett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *