Last Updated:

«A man gotta do what a man gotta do»

Categories Blogg, Dikt av Ove

Ove ble utfordret av Hverdagsmagi til å skrive rundt «A man gotta do what a man gotta do» og det ble ikke bare en variant av dikte denne gangen, det ble to ulike dikt. Han ville jeg skulle velge, men det var ikke lett, så du kan selv avgjøre hvilke du liker best?

God helg og sommer 🌹🌞

«A man gotta do what a man gotta do» Versjon 1

 

Når jeg blir stor , skal jeg bli vellykket og rik.
Ja, vasse i penger og alltid ha det slik.
Livets problemer, skal ordne seg selv
og jeg skal bare leve livet og ha det vell.

Et hus skal jeg ha, så stort som et slott.
Nei, jeg skal ikke leve på et trangt lite kott.
Tjenere burde jeg vel også kunne hatt,
så skal jeg selvsagt unngå å betale skatt.

På denne måten blir jeg mektig og rik
Noe annet ville bare ansees som et kjempesvik,
mot meg selv og min egen tenkte livsstil,
hvor kurven skal peke opp og ikke lekke som en sil.

Men, noen sier at det er dyrt å hjemmefra bo,
Dette er noe jeg personlig har vanskelig for å tro.
For i kjellerstuen hjemme bor jeg jo gratis,
med kost og losji, uten å tenke på kostpris.

A man gotta do what a man gotta do
Ja, livet er herlig, da e ikkje te å tru.
Man Cave i kjellerstuen, med tv og spill,
så er livet akkurat som jeg selv ønsker og vil.

Men, mor har begynt å gnage om å flytte ut,
noe jeg ikke liker og prøver med en henge trut.
Det hjelper så lite, for mor er bestemt
for hun mener jeg lever så altfor bekvemt.

Drømmen om slottet, fikk plutselig vinger
og økonomien fra hundre til null den svinger.
Så må jeg nok skaffe meg en jobb eller to,
om jeg skal finne meg et trygt sted å bo.

En trang liten hybel, jeg finner til slutt.
Etter endt dag på jobben, er jeg fullstendig skutt.
At livet var så hardt, var ikkje te å tru.
But a man gotta do what a man gotta do…

 

«A man gotta do what a man gotta do» Versjon 2

Alt hva fedrene har kjempet,
så har visst mødrene alltid rett.
De kaller det visst for bondevett
Men, logikken i dette, har vi aldri sett.

Hva er så logisk og hva er fornuft
når svarene de gir, behandles som luft.
Hva skal vi tro på, når vi på virkeligheten ser,
at de står bakom ryggen din og smiler og ler.

Vi mannfolk tror at vi klarer alt,
men klarer vi oss uten kvinnen, ærlig talt?
Bak mannens suksess, står det ofte en kvinne
og det må vel til for at vi også skal vinne.

Hva skulle vi ha gjort uten kvinnen, mon tro
når vi sliter med å legge sammen to pluss to.
Reknestykket for mannfolk er enkelt og greit
så lenge saldoen viser siffer, som er runde og feit.

Vi snakker ikke alltid om kroner og øre,
men styring av hjem og barn, så far sin jobb, får gjøre.
I tillegg til hus og barn, så ønsker hun selv en karriere,
noe som kan bli tungt for mannen å akseptere.

Because a man gotta do, what man gotta do.
Nemlig bygge en karriere og aldri slå seg til ro.
Så da kone og barna hjemmefra flyttet,
så var grunnen at han aldri til signalene lyttet.

Så alt hva fedrene har kjempet,
så hadde visst mødrene rett.
If a man gotta do what a man gotta do
Så hjalp det så lite, når virkeligheten fra livet dro.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

17 kommentarer

17 thoughts on “«A man gotta do what a man gotta do»

  1. Fantastisk! Likte begge jeg, humor, rytme og dybde.

    Hva mer kan man ønske egentlig?

    God helg begge to!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *