Lapskaus med pinnekjøtt

Categories Tips til restemiddag

 

Merkelig nok dukket en pose med pinnekjøtt opp i fryseren, hvordan jeg har klart å oversett den et helt år er nesten utrolig. Men det er bare herlig å finne slike skatter, så da blir det deilig lapskaus i dag. Lapskaus er en rett man tar så mye av hver som man ønsker og har, og den er super å lage mye av og fryse ned i passe porsjoner i forhold til familie medlemmer.

Hva bruker du å ha i lapskausen?  Min lapskaus ble slik i dag.

Litt over en halv liten kålrot

8 små poteter

2 store gulerøtter

Ca. 1/2 sellerirot

Ca. 5 dl vann Har du kraft etter pinnekjøttet bruker du selvsakt den i stede for buljong

1 ts buljong eller 1 terning (sjekk at den ikke inneholder gluten)

salt

Pepper

6 pinner pinnekjøtt som ble renset

Litt purreløk

Hvor mye man har i av de forskjellige tingene er i grunnen ikke så veldig nøye, men potetene gjør at lapskausen får en mer fyldig konsistens. Ha alt i en panne og la det koke sammen til det er kokt godt sammen. Smak til når den er ferdig kokt, ha i mer buljong, eventuelt mer salt eller pepper etter smak.. 

Maten er ferdig når alle grønnsakene er møre og nesten litt most, rundt en time halvannen. 

Veldig godt med flatbrød med smør på til :-D. Jeg har kjøpt et glutenfritt flattbrød som er laget av poteter, ikke like godt som  vanlig flattbrød, men mye bedre en ikke flattfrød 😀

#rester #pinnekjøtt #hjemmelaget #mat #spis #opp #maten #din #middag #godt #sunt #glutenfritt #glutenfri #Laktosefri #melkefri #frys #ned #middagstips #middag #morsmiddag #blogg #matblogg #bloggtoppen #oppskrifter #oppskrift

14 kommentarer

14 thoughts on “Lapskaus med pinnekjøtt

  1. Veronica Rona Thomassen: He he ja det kan du si, men jeg tror ikke det er noe problem egentlig. Jeg er en hamstrer og har altid rikelig pinnekjøtt så jeg klarer aldri å spise opp alt etter jul. Og så er det den dere kortidshukomelsen da 😀 Så da glemmer jeg at det ligger noe igjen(mulig også at jeg har 100% oversikt, selv om jeg har en liste på fryseren der jeg skriver opp og krysser ut)

  2. Deilig mat det her 🙂 Pleier å ha bruna karbonadedeig i lapskausen vi ..eller bankekjøtt 🙂 Takk for tips og fin kveld til deg 🙂

  3. annebe: Å den var ny, det har jeg aldri smakt. Har brukt salt fårekjøtt og svinekjøtt, og pølse da selvsakt, men aldri hørt om karbonadedeig og storfe.Takk for tips, veldig arti.

  4. Nam, lapskaus er godt og pinnekjøttrester er supert å ha i. Jeg pleier å bruke akkurat de samme grønnsakene som deg, og noen ganger hiver jeg noen grønne erter oppi også. Men det er mer unntak enn regelen 🙂 Vi har diskutert det her på jobben noen ganger, for hvert år når vi har høstfest så serveres det lapskaus – med sellerirot i. Og det er denne vi diskuterer for mange vil kutte den ut, men for meg er sellerirot like viktig som potet, kålrot og gulrot 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *