Sosekjøtt på rundt 30 minutter med Crock pot

Categories Kjøttretter

Reklame | ACRETO AB Crock-pot

Jeg så noen hadde laget sosekjøtt her om dagen, og siden har jeg drømt om det. Det passer jo perfekt til søndagsmiddag.

Etter litt vurderte  frem og tilbake om jeg skulle prøve meg på crock pot, eller om jeg skulle lage den på vanlig måte, tok nysgjerrigheten overhånd og det ble Crock pot

.

 Skal jeg være ærlig så var jeg litt skeptisk  denne gangen også, om at mat som vanligvis koser seg i pannen i mange timer kunne bli like smakfull i Crock pot. Og jeg lar meg forbause av resultatet gang på gang, for det blir ikke bedre etter tre timer i vanlig panne, smaken var nydelig, og kjøtte mørt som smør.

Det som er genialt med denne typen crock pot er at den også har en steike funksjon, noe om ikke er vanlig å ha på de fleste tilsvarende produkt. Dette er uten tvilen en enorm fordel når man først skal steike kjøttet først, og så koke det, da slipper man to panner. 

 

Til 4 personer 

1-1,4 kg bog eller høyrygg av storfe gjerne med bein det gir ekstra god smak til sausen, og visste du at margen i beina gir oss mye viktig næring. HER finner du også  oppskrift på sosekjøtt av hjort 

Smør til å steike i

2 løk

2 store eller 4 vanlige gulerøtter

Har du sellerirot gir god smak, men kan sløyfes

1 liter kraft eller 1 liter vann og tre buljongterninger (Ps: noen typer buljong kan inneholde gluten)

1 ts salt og så smaker du til med mer etter at maten er kokt.

ca. 1/2-1 ts pepper alt etter hvor glad man er i den smaken

Sett crock poten på steiking og la den få bli varm, når den indikerer at den er varm nok har man smør i den. Når smøret er smeltet og varmt har man litt og litt kjøtt i så pannen ikke blir for kald og kjøttet begynner å koke. Steik kjøttet på begge sider så det blir brunet. Dette er muligens helt feil måte å gjøre det på, men det fungerte for å få farge på kjøttet. Så tømte jeg på kraften, hadde i grønnsakene (også potetene), salt, og pepper,  satte lokket på, og trykte på kjøtt. Den tar noen minutter å bli helt varm, så begynner den å koke. Etter 35 minutter var kjøttet kokt.

Det er noe som blir litt annerledes når man koker mat i en lokket panne, det er at man ikke kan smake til maten underveis, og da er det heller ikke så lett å tilsette eventuelt mer eller mindre salt og krydder. Men jeg så mye salt og pepper som jeg antar maten trenger, og så smaker jeg det til når den var kokt. Det viktigste er at det er litt salt og krydder i. 

Den andre utfordringen er at maizena blir tynn igjen om man har den i når man begynner kokingen, siden den har helt andre egenskaper enn hvetemel. Og jeg vet ikke helt hvordan det vil bli å koke under omrøring i etterkant. Så da kjøttet var ferdig kokt tok jeg ut en del av kraften og hadde den i en panne, og hadde utrørt maizena i, og kokte opp mens jeg rørte. Deretter helte jeg den kokte sausen tilbake i croc pot, og det fungerte veldig bra, men dette skal jeg spørre produsenten om. 

Sett crock poten på steiking og la den få bli varm, når den indikerer at den er varm nok har man smør i den. Når smøret er smeltet og varmt hadde jeg litt og litt kjøtt i, og surret det slik at det bare fikk farge. Dette er muligens helt feil å gjøre, men det fungerte for å få farge på kjøttet. Så tømte jeg på kraften, hadde i grønnsakene (også potetene), satte lokket på, og trykte på kjøtt. Den tar noen minutter å bli helt varm, så begynner den å koke. Etter 35 minutter var kjøttet kokt. Og da gjorde jeg slik jeg skrev over med maizenanen osv. 

Nydelig god mat. Muligens dette innlegge ble veldig rotete, men ingen fare, spør så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.

 

#oppskrift #oppskrifter #middag #redusert #koketid #30 minutter #koketips #Middagstips #morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #allergivennlig #hjemmelaget Blogg #bloggtopp #crock_pot #sosekjøtt  #mat #Godt #sunt

2 kommentarer

2 thoughts on “Sosekjøtt på rundt 30 minutter med Crock pot

  1. Sosekjøtt passer bra en søndag, og det var faktisk det som sto på menyen her i dag også. Men så inviterte min eldste datter oss på middag hos henne, og da takket vi selvsagt ja. Så nå blir det sosekjøtt en gang i uken i stede for. Kokt på gamle måten 🙂

  2. margarites: Middagsinvitasjon takker man ikke nei til, det er sikkert. Så grei datter du har da. Det er forståelig at du ikke kjøper en dibedutt for å lage sosekjøtt. Men siden jeg har fått den så må jeg jo bruke den, og jeg må innrømme at dette kokkehjerte er litt betat 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *