Last Updated:

Hvordan gjøre matlagingen enklere og å slippe å kaste rester

Categories Små tips i hverdagen, Tips til restemiddag

Her kommer enda et lite tips til enkle tips for å redusere matsvinn, og for å gjøre matlagingen enda enklere.

Når jeg kjøper parmesantost så bruker jeg vanligvis så lite av gangen at den ville blitt ødelagt før jeg fikk brukt den. dessuten så hater jeg å raspe ost, det er så liderlig kjedelig.

Jeg har foodprosessor og den rasper jeg flere oster av gangen i, da har jeg raspet ost i fryseren, og kan ta ut en skje eller en desiliter alt etter ønske. Parmesan er så tørr at den ikke blir klumpete når man fryser den. Dette gjør at osten ikke blir dårlig elelr at man må kaste ødelagt ost, og ikke for snakke om hvor enkelt det er å bare ha litt rett på maten selv om den er fryst. det er faktisk ingen problemer.

Har du andre en skalk eller en skive med ost som du ikke får brukt, frys de ned selv om det bare er en liten skive eller skalk. Plutselig er det blitt mange skiver og skalker som man kan bruke på eller i mat. Frys både brun og hvitost (brun for seg og hvit for seg. Og skal man lage en god brun saus, så passer brunosten veldig godt i den, og man hever smaken betraktelig på sausen.Brunosten smelter i sausen så den kan være biter og trenger ikke verken raspes eller deles. Oppskrift på brun saus med brunost/geitost finner du HER

Hvitost kan man bruke i gratenger, pizza, til taco osv. alt man ellers brukerrevet ost til, kan man bruke frosne osterester til. Man trenger ikke å rive osten, man kan godt bare hakke den, eller ha den i foodprosessoren.

Nå hadde jeg verken rester av brun eller hvitost i fryseren, men du kan ha de i en pose eller en skål med lokk.

#ikke #kast #rester #av #ost #brunost #hvitost #gulost #parmesan #spis #opp #maten #din #reter “frys #middag #tisp #middagstips #morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #blogg #bloggtopp #matblogg #Oppskrifter #matprat

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvordan gjøre matlagingen enklere og å slippe å kaste rester

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *