Fra rester til gourmetmat

Categories Tips til restemiddag

Det er virkelig gøy å se at mat som hver for seg bare er en liten rest, men med litt kjærlighet og noen ekstra ingredienser blir til en nydelig delikat middag. Jeg hadde ris fra middagen i går, den sterke chilisausen, og en eggeplomme fra da jeg lagde sorbett, dette var de ingrediensene jeg tok utgangspunkt i.

Det var nesten ikke saus igjen, men siden den var så sterk at det nesten røk ut ørene på meg, var det ingen problemer å ha i mer fløte og vann, og vips var det rikelig med saus. Oppskrift finner du HER på sausen fra i går

Det var ikke mye ris igjen heller, men kanskje tre spiseskjeer eller der omkring. Men hva gjør vel de når man har grønnsaker, krydder og en eggeplomme :-). 

Tips til hvordan man oppbevarer og tar vare på ris finner du HER

Jeg hadde i risen:

1 fedd hvitløk 

Litt løk som holdt på å dra til de evige jaktmarked

Ca. 1 vårløk

1 liten gulerot

En bit paprika

Spisskummen

Koriander

Pepper

Paprikapulver

Gurkemeie

Og en eggeplomme (bruk gjerne et helt egg om du ikke har eggeplomme, for normalt sett bruker jeg hele egg)

Har du grønnsaker som du ønsker å bruke opp, putt de i pannen sammen med risen. Er det grønnsaker som er harde og som trenger litt tid å bli ferdig, bruker man rivjern og rasper de. 

Jeg rensket og findelte alle grønnsakene, hadde smør i en panne, og hadde rett og slett alt sammen (utenom egget) og surret de til de var myke. Så ha jeg på eggeplommen, og risen var ferdig. For å få risen i som på bilde, bruker jeg en rund form. 

Jeg hadde steikt torsk til, som jeg verken har rullet i mel eller noe annet, hadde kun salt på den.

Bruk fantasien og forsøk deg frem med rester, blir det ikke bra ja ja hva så, du har nå i alle fall forsøkt før du kastet maten!

#rester #Spisoppmaten #spis #opp #maten #kokt #ris #Rester #av #saus #chilisaus #Gurkemeie #koriander #spisskummen #middag #glutenfri #glutenfritt #Middag #laktosefri  #morsmiddag #Blogg #matblogg #Fisk #Tosk 

10 kommentarer

10 thoughts on “Fra rester til gourmetmat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *