Kebab med lammekjøtt

Categories Kjøttretter

Av en eller anne grunn har jeg en stor skepsis til kebabsjapper, og sansynligvis er det kun i hode mitt.  Og ikke vet jeg hvor den skepsisen kommer fra, jeg er jo veldig glad i  mat og folk  fra alle forskjellige deler av verden. Jeg har vært et par ganger å spist kebab, og aldri blitt syk eller noe vonde opplevelser, men  vi har vel alle våres ideer.

                                           

Vel i dag fikk jeg kjøpt skavet lammekjøtt, og da var det bare å sette i gang å lage kebab :-). Påske er jo lammets høytid, og jeg som bare elsker lammekjøtt.Ewe on Samsung Experience 9.0

Nå skal ikke jeg være veldig bastant på at det jeg nå lager er ekte kebab, men som alle retter finnes det millioner måte å lage samme retten på. Så verrsegod her kommer min variant. Smiling Face With Smiling Eyes on Facebook 2.2

Til 4 personer trenger man:

Lammekjøtt/kjøtt:

Ca. 400 g lammekjøtt (100 g per person), man kan selvsakt lage av både okse og kylling

Ca. 2 ss g Garam masala HER er oppskrift. Den er veldig enkelt å lage selv, og fordelen er jo at man slipper å ha tusen forskjelige krydderblandinger. Vil du kjøpe ferdig får man den i internasjonale butikker.

1- 2 hvitløksfedd eller 1 kinahvitløk eller  2 ts hvitløkspulver

Salt

Pepper

Har du ikke lammeskav må du skjære kjøtte opp i tynne sneier, ha hvitløk, krydderet og salt på kjøttet. La kjøtte stå et par timer eller mer for å trekke.  I mellomtiden lager du den røde og den hvite sausene som man bør ha til 🙂 Se under.

                                 

Når man skal steike kjøttet har man forvarmet steikeovnen til 250 grader. Legg kjøttet i en ildfast form eller steikebrett, og setter kjøttet øverst i ovnen. Man kan bruke grillfungsjon, men da må man passe på som en smed så ikke kjøtte svir og blir tørt. Vend på kjøttet underveis, det blir fort ferdig, mitt var ferdig på 4-5 minutter.

                                                           

Rød saus:

1/2 boks knuste tomater

1 fedd hvitløk eller tilsvarende med kinahvitløk eller pulver

1/2 ss garam masala

2 ts spisskummen

1/2 liten løk

1/2 rød paprika

1/2 chili med frø eller mer om du liker litt styrke. Man kan også bruke tørket chili

Salt 

Pepper

Vi har alle ulik smak etter hvor vant  man er med fremmede krydder, smaker og styrke på disse, husk det er enkelere å ta i mer krydder en å ta ut igjen om det blir for voldsomt. Har du stavmikser skjærer du alt i biter, har tomater, løk, paprika og krydder i en skål og lar stavmikseren knuse alt, har du ikke stavmikser findeler du alt og blander godt sammen.

La blandingen stå å kose seg noen timer. Har du for mye igjen etter du har spist, egner denne seg godt til frysing. Den kan brukes en annen gang du har kebab, elelr du kan feks. ha den i kjøttdeig som saus. 

Hvitløksdressing eller hvit dressing:

1/2 beger rømme (laktosefri for oss som trenger det) eller naturell yoghurt. Jeg hadde rømme og da kjøper jeg ikke yoghurt.

Like mye majones som rømme/yoghurt

3-4 sneier sylteagurk

3-4 ts av karften sylteagurken ligger i

1 båt sitron eller lime (bruker man yoghurt kan man smake til før man har for mye sitron/lime i så det ikke blir for surt)

2-3 hvitløksfedd eller så mye du ønsker

Salt

Pepper

Ha rømme/yoghurt, majones, kraft av sylteagurker, saft av sitron/lime i en skål. Findel hvitløk/eller bruk hvitløkspresse, finhakk sylteagurk og ha i skålen, og bland godt sammen. Smak til med salt og pepper og eventuelt mer noen av de andre ingrediensene om du synes det trenger det. Denne dressingen er også bra å la stå en stund før man spiser. 

Lag gjerne begge dagen før. 

Hva man ønsker å ha i kebaben er opp til den enkelte, men jeg hadde isbergsalat, hjertesalat, tomat, maiskorn og litt squash.

Jeg brukte glutenfrie pitabrød(jeg synes de er urolig god på smak). Men man kan gjerne bruke lefser/wraps de får man både vanlig og som glutenfrie. 

#Hjemmelaget #kebab #Kebabkrydder #garammasala #godt #sundt #lammeskav #lammekjøtt #Middag #middagtips #morsmiddag #matblogg #blogg #bloggtopp  #ungdom #mat # mat #for #unge #eller #de #som #ønsker #å #være #ung #glutenfi #glutenfritt #melkefritt #laktosefritt

4 kommentarer

4 thoughts on “Kebab med lammekjøtt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *