Meat free monday Tomat og kålsuppe

Categories På sparebluss

Tomat og kålsuppe

Å lage mat uten kjøtt og fisk av og til er spennende sunt og billig. Denne oppskriften fant jeg i en av mine svært mange kokebøker “grønne retter” Mortensen forlag. Så mange kokebøker og de står å tøver ned, det er jo sørgelig, så nå fikk jeg tørket støv av denne. Når sant skal sies er ikke det en kokebok som jeg synes har noe “WAW” innhold, men helt ok. 

Supper var veldig enkel å lage, var veldig smakfull  og hadde mye mat i seg.

Til 4 personer:

1/4 hodekål

3 poteter

1 løk

8 dl vann  eller 8 dl kraft

 3 grønnsaksbuljongterninger (buljong kan inneholde gluten så sjekk på pakken)

1 boks knuste tomater. Jeg brukte ferske tomater som var begynt å bli bløt(1 pakke cherrytomat)

1 fedd hvitløk

1 potte kjørvel eller basilikum (jeg hadde basilikum) Jeg hadde 1 ts tørket og rundt en halv potte fersk

Det stod at man skulle tilsette cottage cheese, det hadde ikke jeg, men jeg hadde laktosefri rømme som jeg hadde en skje i.

Det stod ikke noe om salt og pepper, men jeg hadde litt salt og peper i også. 

Rens og del kål, løk og poteter i en panne med van og buljong. Ha i boksen med knuste tomater, eller del tomatene i små biter og ha de i pannen, og la det hele få koke i rundt 15 minutter. Smak eventuelt til med salt og pepper om du ønsker det, og ha i basilikum eller kjørvel rett før servering.

det stod at man skulle ha 200 g cottage cheese/Crème Fraîche i når man serverer, det er overhode ikke nødvendig. 

Ønsker man å ha i cottage cheese/Crème Fraîche eller rømme(laktosefri om man ikke tåler laktose) har man den i når man har øst suppen i tallerken. Man må gjerne ha brød til om man ønsker det.

#Meat #free #monday #Meatfreemonday #vegetar #vegetarrett #Vegetarmiddag #Kjøttfri #middag #middagtips #Enkelt #kjapt #godt #sunt #billig #blogg #bloggtopp #matblogg #morsmiddag #glutenfri #melkefri 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Meat free monday Tomat og kålsuppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *