Hønse Stroganoff

Categories Høns til middag

Høns er undervurdert god mat, og her er en av mange oppskrifter som man med fordel kan bytte biff ut med hønsekjøtt.

Til 4 personer:

1 Høns Ca. 1 kg (jeg fikk bare tak i en høns de kalte verpehøne, nå trodde nå jeg at alle høns var det, men, men. Det har nå i allefall ikke lat den bli gammel siden den er så liten)

Sett hønsa på kok i en panne og ha på vann på til det dekker høna. Jeg tar alltid vare på det groveste på purreløken, putter det i en pose jeg har i fryseren, og når jeg skal koke som høns putter jeg det pannen, det gir veldig god kraft. Kok høna i 1 1/2-2 timer.

Når du stikker en kiv i den og den løsner fint er den ferdig, ta den opp av kraften og la den få avkjøle seg så du klarer å rense den. 

Sett ris på kok om du vil ha det til, da bruker du hønse-kraft å koke risen i, dette gir ekstra god ris.

1 stor løk

200 g Sjampinjong 

1 rød eller oransje paprika(kan sløyfes)

1 boks knuste tomater

3 gode ss tomatpuré

3 terninger med hønsebuljong

2 dl kraft av høns

1 boks rømme (jeg brukte laktosefri rømme)

Salt

Pepper

1 ts med sukker for å balansere ut smaken

Rens og del løken, soppen og paprikaen og del i biter, sur de i smør eller olje i pannen, ha så på knuste tomater, bruk hønse-kraften til å skylle ut boksen med, og hel så i gryten. Ha i tomatpuré, buljong, salt, pepper og sukker og kok alt opp, ha så i rømmen og hønsekjøttet,  og smak til om det trengs mer salt, pepper eller sukker. 

Velbekomme!

                                                              

 

#høns #Høne #middag #hønsefrikase #Middag #Middagstips #glutenfri #Laktosefri #Enkelt #sunt #Morsmiddag #blogg #bloggtoppen #Bergen Matblogg

 

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hønse Stroganoff

  1. Vi spiste mye kokt høne i mitt barndomshjem! Jeg lagde det av og til også i mine “Husmor-år”. Ikke så lett å få tak i høne. Tror folk flest synes det er tungvint fordi den krever ganske lang tilberedning, men jammen er det godt. Den oppskrifta var en helt ny “Hønsevri” for meg, men en god en tror jeg!

  2. karidansen: He he ja du vet jeg vrir stadig vekk 😀 Det er veldig godt, og jeg laget det mye da mine barn var små, men så skulle vi plutselig ikke “ha” høns mer. Men sannheten er at den tatt bort for å ale kjappt opp kylling eller broiler som de kalte de, da kunne de ta mer penger. Hønsen koker selv 😉 Men klart det krever litt planlegging 😀

  3. Inger Elisabeth Hansen: Takk og det var det :-). Alle tradisjonelle oppskrifter er opprinnelig laget av høns og ikke kylling. De var ikke mye kylling for 30 år siden, men så har det vridd seg bort fra dette. heldigvis er høns tilbake i gryten 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *