Steikt ørret med eple og fløtesaus

Categories Fiskeretter

Jeg ser stadig å støtt på matprogram eller program der de lager mat som en del av det. programmet jeg tok denne ideen fra kan jeg ikke huske hva het, men det var opp på en seter og der mesterkokken Moi laget mat. Men nå har det seg slik at han kommer jo ikke med oppskriften, bare hva som er i, og jeg har gjerne ikke den beste hukommelsen så det er ikke samme sausen, men god ble den, og passet veldig godt til ørret.

 

4 personer: 

1/2 løk

2-3 vårløk

1.5 dl eple jus 

1 dl fløte (bruk gjerne laktoseredusert om du tåler det, eller kan man kjøpe soyafløte om man ikke kan bruke melkeprodukter)

Ca. 1 ts salt

pepper

I programmet stod hadde de i eplebiter rett før servering, og det hadde nok vært godt, men det hadde jeg glemt å kjøpe, og han hadde også i rogn, det hadde jeg kjøpt men glemte å ha i ha ha,

Fremgangsmåte;

Rens og findel løk og vårløk, og ha de i en panne med smeltet smør, og surr det lett blankt. Ha i eplejusen og fløten og litt av saltet (man kan la den koke inn litt så man kan smake om den trenger mer salt, så den ikke blir for salt). 

Kok den i rundt 20-30 minutter så den får kokt litt inn. Smak til med pepper og eventuelt mer salt. Vil du ha i eplebiter og rogn har du det i et par minutter før servering. ørreten steikte jeg noen minutter på hver side, og hadde på salt og pepper, og jeg hadde kokte gulerøtter, Rettich og brokkoli til, samt kokte poteter. 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Steikt ørret med eple og fløtesaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *