Lutefisk med gul ertestuing og kalkunbacon

Categories Fiskeretter

Den gang jeg vokste opp hadde vi alltid lutefisk 1 juledag, den hadde min far lutet og laget til. Det skulle være gul ertestuing og ribbefett etter dagen før til, ikke noe bacon som jeg kan huske. Jeg har etter hvert lært meg til å like lutefisk, men det var først i voksen alder. Derfor kjøpte jeg meg et lite stykke med lutefisk for å få en smak av julen. 

Personlig er jeg mer glad i grønn ertestuing en gul, men tenkte jeg skulle forsøke det etter gammelt.

Jeg fant kalkunbacon på butikken, og det kjøpte jeg mye av da jeg bodde i København. Men Prior må bare gå å legge seg, dette har ikke noe med bacon å gjøre, ta dere sammen å lag det på en ordentlig måte som Danskene har klart. 

                                                                

Jeg koser meg med maten selv om jeg er aleine, men i dag fikk jeg lyst å pynte litt ekstra fint, ikke sant?

Egentlig ligger det MANGE oppskrifter å videoer om hvordan man lager lutefisk, men jeg legge den nå ut.

Beregn 400-600 g fisk per porsjon, 

Beregn 1 ss salt pr kg fisk 

Strø salt på fisken rundt 30 minutter før man setter den i ovnen.  Sett ovnen på 200 grader Legg fisken i en langpanne eller ildfast for avhengig av hvor mye fisk man skal lage til, med skinnsiden ned.

Det kan være lurt å legge et bakepapir eller matpakkepair opp på fisken før man har folie over, om man ikke gjør det oksidere aluminiumsfolien, og fisken blir sort.  Fisken bør stå nederst i ovnen og trenger ikke ha på vann.  Hvor lenge fisken trenger å stå i ovnen avhenger av hvor store og tykke fiskestykkene er, for små fiskestykker rundt 30 minutter og for store stykker rundt   45-55 minutter. Man kan kjenne med en kniv om fisken løsner fra skinnet, da er den ferdig. 

Kok poteter, steik bacon.

Man velger om man ønsker gul eller grønn ertestuing. Jeg bruker samme fremgangsmåte å lage gul ertestuing som grønn, den eneste forskjellen er at gule erter  blir fortere kokt enn grønn erter. Oppskriften finner du HER  

                                                              

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lutefisk med gul ertestuing og kalkunbacon

  1. spisogspar: Jeg tror at på mange måter er lutefisken blitt bedre en den var før. Det er ikke sikker jeg har rett men det er en følelse. Denne var nydelig i alle fall. Gjør som meg kjøp et ikke alt for stort stykke, da blir det ikke så overveldende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *