Last Updated:

Pepperkaker glutenfri

Categories Glutenfrie bakevarer, Julekaker

I mange år har jeg laget pepperkaker med mine barn, det var en utrolig koselig tradisjon. Mange av pepperkakehusene  vi laget var rett og slett helt grusom, men vi hadde det bare helt utrolig gøy. her var det et år at jeg måtte bitte et bånd rundt pepperkakehuset for at det ikke skulle falle sammen. Det er kjekke minne både for meg og mine barn. Og de lærte at det var godt nok som det var. 

  Jeg måtte lete i et album for å se om jeg fant et av pepperkakehusene, og jammen gjorde jeg det.

                           Her er Marte og Oskar stolte og glade over huset de har laget og pyntet, mye pynt gikk i magen 🙂

Dette var før minstejenten Miriam var født så det er noen år siden. Kan tenke meg at det var i 1992.

Måtte ta et bilde av kakeboksen, den er arvegods, som ikke er så fin lenger, men har stor affeksjonsverdi. 

 

Selv da jeg brukte hvetemel i denne deigen, tenkte jeg hver gang jeg laget den at dette kan ikke være rett, men når jeg begynte å jobbe med den, så ble jeg alltid like lettet he he. Først blir deigen litt tynn siden den er varm, og når den har stått i kjøleskapet ser den ut som den er stein, men man skal ikke skue hunden på håret, eller deigen sitt utseende 😉 Man må bare la deigen få stå ute av kjøleskapet rundt 30 minutter før man elter den på benken, deigen blir smidig og forholdsvis lett å jobbe med.Jeg har også latt kakene stått ute en helt natt uten å ha de i boks for å se hvordan de da ble, men kakene er like gode og sprø, men ikke knallharde.

Pepperkaker

125 g mørk sirup (jeg hadde bare lys, funker de også, men kakene blir ikke så mørke som de skal bli)

150 g sukker

150 g smør 

1 dl fløte eller kokosmelk ( jeg brukt feit kokosmelk)

½ ts ingefær

½ ts nellik

½ ts pepper

1 ts sitronskall (jeg hadde bare lime, så det funker også)

400 g jyttemel eller det melet du foretrekker(hold igjen litt mel slik at deigen ikke blir alt for tykk, siden det er lettere å ha mer i, en å ta ut igjen 😉

2 ts bakepulver

Ha sirup, sukker og smør i en litt stor panne og la det smelte på ikke alt for sterk varme. Mål opp alt det tørre og rasp sitronen. Mål så opp fløten(eller kokosmelk). Når innholdet i pannen er smeltet, tar man i fløten og alt det tørre i, og rører alt til det blir en jevn masse. Deigen virker gjerne litt tynn, men når den får stått kald noen timer eller over natten, så blir den knallhard.

 

Før man skal bruke den kan være lurt å ta den ut i romtemperatur en time eller to før den skal brukes. Selv da jeg brukte hvetemel i denne deigen hadde den brukt for å bli jobbet med før den kunne kjevles ut. Jeg brukte et bakepapir, med minimalt med mel, og deigen var enkel å kjevle (men alle som har gått over til glutenfritt, vet at man kan glemme alt som man lærte om vanlig bakst)

  

Når man begynner å kna deig for å kunne kjevle den, så blir den fort myk. Bruk litt mel til utbaking, men vær forsiktig så det ikke blir for mye.

   

Steik kakene på ca 180 g i 8- 12 minutter, alt etter hvor store kaker man har laget  . Når de begynner å bli gylden brun er de ferdig. Når man tar de ut av ovnen er de litt myk, men la de stå på brette litt så blir de som de skal.


   
 Hjerte som man skal ha til pynt, kan man med fordel la stå litt lenge i ovnen så de blir harde. 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Pepperkaker glutenfri

  1. Koselig med pepperkakehus, selv om di ikke alltid blir slik vi så det for oss før vi starta..hehe.. Koselige bilder :)) Blir ikke noe baking på meg i år, men har kjøpt noen pepperkaker..blir ikke helt det samme..men,men… Fint med oppskrifter til di som ikke tåler gluten også … Fin dag videre <3

  2. Så koselige bilder av barna og pepperkakehuset. Det er noen år siden ser jeg 🙂 Her hjemme laget vi også pepperkakehus, og pyntingen var selvsagt kjekkest. Når ungene ble så store at vi bare kastet huset etter jul, så hendte det at jeg limte vegger og tak sammen med limpistol (og da kan det ikke spises). Vi har bakt pepperkaker i år også, men hus får jeg vente med til det eventuelt skulle dukke opp noen barnebarn i fremtiden en gang 🙂

  3. margarites: Min eldste datter har bursdag i romjulen, da hadde vi tradisjon med knus og spis på bursdagen hennes. Og når det ikke var aktuelt lenger så ble det ikke hus. Har mine to lånte barn Mia og Theodor, men det er travle tider for de små også, det skjer jo noe hver dag. Og disse var bare en test for å se om det var mulig å lage de glutenfrie. 🙂

  4. Ja der var kakeboksen ja, akkurat maken som jeg har, hehe, ja den er så fin :)) Pepperkaker er godt, og så koselig med pepperkakehus 😀

  5. spisogspar: kakeboksen min er nokså slitt etter mange års bruk. Pepperkaker er veldig godt, og dette blir også gaver, for jeg er i grunnen ingen kakemonster he he. Pepperkakehus har jeg ikke laget siden barna bodde hjemme, men veldig koselige minner, både for barna og meg, mye nostalgi du 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *