Hjemmelaget ripsgele til julegaver

Categories Små tips i hverdagen

Å lage julegaver selv har jeg tenkt på i sikkert 30 år, og det har da hent at jeg har laget noen få ting. Der jeg bodde før hadde jeg to store ripsbærbusker, og en solbærbusk, men jeg tror nesten aldri jeg plukket de. Da ungene var små spise de litt, nå før jeg flyttet var det naboen sine barn som gikk på ripsbærslang he he.Og skjoren da selvsakt, men de måtte da få noe godt de også. Nå har jeg flyttet til et sted der det også er noen ripsbusker, men her er hagen helt grusom, så den er døpt til Damaskus. Jeg forstår at alle ikke synes det er morsomt, men for meg ble det veldig betegnede. Forhåpentligvis er det mulig med litt tålmodighet og tid å få det fint der også. 

Vel, vell   så var det julegavene da! 

Ripsgele er godt både på brødmat og til middag, den er søt men har også en fin friskhet. Å bruke naturens grøde burde vi alle vært flinkere til, men det handler vel en del om overskudd for min del. 

Oppskrift på ripsgele finner du HER

Jeg har samlet glass i passe størrelse av venner i hele høst. Å få av lim og gammel etiketter kan være den vanskeligste jobbe, jeg kokte glassene i rikelig vann, da forsvant de fleste etikettene let, men limen var igjen. Noen  glass gikk greit når jeg skrubbet med en svamp med zalo, mens neglelakkfjerner  ble neste steg, mens noen ga jeg bare opp. Da var jeg nøye med å lime den nye etiketten der.

Men  først måtte jeg ha etiketter. De laget jeg  i programmet “paint” på pc, og så limte jeg de inn i word i passe størrelse. Jeg fikk vel plass til fire  etiketter etter hverandre, så printet jeg de ut. 

                                 


Når man klipper i pair blir det gjerne ujevnt, derfor brukte jeg to skjærefjøler som jeg la papiret imellom , brukte en  skarp kniv, og skar etikettene ut. 

Jeg hadde lim på baksiden av etiketten, og lime på glassene.


Jeg kjøpte julepapir og juleband for å ha på lokkene.  Jeg brukte en skål for å tegne rundt, så klippet jeg ut. Jeg måtte ha overraskende store rundinger for at det skulle  bli passe på glassene.


For å få knyttet julebandet rundt glasset var nesten helt umulig, så til slutt fant jeg et gummistrikk å hadde på for å holde papiret i ro, så jeg fikk knyttet båndet. Strikke tok jeg selvsakt av igjen.


Jeg krøllet båndet, og klippet et godt hakk i begge endene, og delte de i to. Da ble det litt luftigere. 


Masse glede på glass, både for meg, og forhåpentligvis for andre. 🙂

 

#ripsgele #hjemmelaget #ripsgele  #gaver #julegaver #Middag #middagstips #morshjemmelagde #glutenfritt #glutenfri #melkefri #mamma #pappa #godt #sunt 

12 kommentarer

12 thoughts on “Hjemmelaget ripsgele til julegaver

  1. Det er så koselig meg hjemmelagde julegaver, disse så veldig koselig ut å få 🙂 Prøver å lage litt hvert år jeg også, det har blitt mye sjokolade og forskjellige eddiker/ oljer tilsatt diverse. Får se om jeg finner på noe i år.

  2. lykkebobla: Det var jo en veldig god ide. Får tenke på det litt, ikke like lenge som før jeg fikk laget ripsgele, det tok nesten 30 år he he.

  3. Min matgale verden: Bare hyggelig, jeg tenker nok du hadde kommet på det selv også 🙂 Veldig kjekt med hjemmelagde ting, skulle veldig gjerne ha gjort mye mer av det. Solbær er jo helt topp, men i min krater hage hadde ripsene tatt over, og solbærene var fortrengt. Jeg klippet ned en og en busk og plukket bærene av, så jeg håper de vokser opp igjen en gang he he.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *