Tante Anna sine fantastiske hjemmelage fiskekaker

Categories Fiskeretter
Jeg har en ung sprek tante på rundt de 80, som egentlig ser ut og oppfører seg som en sprek 60 åring. Hun er bare helt fantastisk å lage mat, og hun har nok begynt svært tidlig å lage mat sammen med min bestemor som også var ekstrem god på matlaging. Da jeg var liten hang jeg over skulderen på min bestemor, jeg bare elsket å vær med henne på kjøkkenet. Det var nesten kun i sommerferiene vi var der, men den gangen var sommerferiene lange, og det var  alltid sol ;-).
Vel for å komme til saken, så var tante Anna og mannen her i mai, og da hadde hun med seg hjemmelagde fiskekaker til meg. Og de fiskekakene er bare så fantastisk at jeg nesten ikke kan spise de, for da tar de jo slutt.  Og i dag gikk de tre siste kakene, men for en nytelse. 
 
Dette er en oppskrift jeg mener jeg har fått av min kjære tante Anna. 
 

For å lage gode fiskekaker  bør man bruke fisk av lyr eller hyse,

Lyr er ikke lett å få tak i lenger uten at en fisker den selv, men hyse kan være lettere å få tak i. En kan bruke begge fiskesortene for å lage gode fiskekaker.

En må filetere eller få ferdig filetert som også er skinn og benfri for å lage fiskekaker. Det optimale er om fisken har fått lagt et døgn før en lager farsen.

1 kg filet av lyr eller hyse

2 ss potetmel

1 ¼ ss salt (det virker mye, men fisk trenger mye salt)

½ ts muskat(har en ikke dette, så sløyfer en det)

7 dl melk( tåler en ikke melk kan en eventuelt bruke soyafløte eller lignende, men se at en ikke bruker noe som er tilsatt sukker, for det går ikke bra. Jeg bruker ca 2 dl fløte og resten vann).

Ha all fisken i en food processor og ha i salt og potetmel. Vær litt obs på hvor sterk maskinen din er, det er ikke bra den elter alt for hardt.

La deigen gå på fullt en liten stund til fisken har begynt å bli delt, sku så maskinen kraftig ned. Det er viktig at både fisk og vesken har samme temperaturen når en begynner å spe deigen. Ha i litt og litt veske i farsen. Ha steikepannen klar og steik de så de blir brun på begge sider. For at de skal bli gjennomsteikt, må en skru ned platen så de ikke blir for brente. Lager en mye fiskemat på en gang og en har en steiketakke, kan det være lurt å bruke den. Når deigen står en stund må en gjerne røre i den for den stivner når den står en stund.

Verdens beste fiskekaker

Sausen er resten eteter i går “brun saus på 5 minutter” oppskriften finner du HER

6 kommentarer

6 thoughts on “Tante Anna sine fantastiske hjemmelage fiskekaker

  1. Fiskekaker er godt, og hjemmelagete best. Men i dag tok vi fiskeboller i karrysaus. Vel..jeg hadde vel neppe laget de kakene uansett 😀

  2. Mmmmm, så godt! Lignet på min mor sine. Vi spiste fiskekaker i går, hjemmelaget etter guttenes fisketurer i sommer. Har enda en pakke i frysen, og du verden så godt det er å ta opp hjemmelagde fiskekaker!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *