Steikt ørret med mangosalat

Categories Fiskeretter

En lynkjapp middag på en søndag!

Inspisert av maten til Åse i går kveld, ble det ørret og mangosalat i dag etter tur. Åse er en barndomsvenninne som virkelig inspirer meg i matveien, hun tråler hver eneste kokebok som finnes i dette landet, og sikkert ellers i verden også ;-). Og hun følger faktisk oppskriftene, det er mer en jeg gjør, he, he. Åse lager utrolig spenene og nydelig mat, med alt mulige krydder, oljer og grønnsaker osv. Planen var å lage noe tilsvarende som henne, men da jeg kom hjem fra en lang tur i ruskeværet, var jeg så sulten at jeg gikk for min vanlige stil, som er litt sånn tut og kjør, og gjør det enkelt. 

Mango og ørret passer merkelig nok utrolig godt sammen, er du i tvil så lar du nysgjerrigheten vinne og forsøker det 😉

  

 

1 mango (den bør være moden, da blir salaten best) 

Ca. 1/2 purreløk

1 rød chili (bruk så mye du ønsker)

Ca. 2 ss olivenolje med sitron i (kan også bruke olivenolje og ha sitron eller lime i)

Ca. 2 ts saft av en sitron eller lime

Et ørlite dryss med salt 

Del mangoen og skjær mangoen i biter inn til skallet, bruk en skje eller lignede å  skrap mangoen fra skallet, og ha den i en skål. 

Rens, vask og skjær purre  og chili i fine biter, og surr det litt i en panne slik at det blir blankt, ha det så sammen med mangoen.  Ha på oljen, saften av sitron/lime og litt salt , og bland alt godt sammen. 

Ca.150  g ørret per person.

Ørreten steiker man på pannen med salt og pepper, i rundt 10 minutter der man snur stykkene med jevne mellomrom. Ørret og laks blir veldig lett tørr om den ligger for lenge i varme. 

 

                                                               Bilderesultat for smilefjes

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Steikt ørret med mangosalat

  1. Min matgale verden: Ja mye er forandret siden jeg vokste opp, da kunne man ikke blande frukt og middagsmat. Men heldigvis og takk og pris har dette forandret seg. Elsker du mango anbefaler jeg deg å prøve, fascinerende godt.

  2. annebe: Ha ha kjenner meg igjen der, derfor må jeg skrive det på handlelisten og legge det slik at jeg ikke glemmer det 🙂 Det kan jo være en fordel å ha mangoen ute i varmen noen dager slik at den blir mer moden og saftig, da blir det best.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *