Steikt ris med egg og grønnsaker

Categories Tips til restemiddag

BIR (den lokale søppelbedriften vi har i Bergen og omegn) burde egentlig elsket bloggen min, for halvparten av alt jeg lager er rester ;-). 

Vel , jeg hadde rundt en halv porsjon ferdig kokt ris igjen etter middagen i går, og jeg ser ingen grunn til å kaste den risen. Det er mange som er redd for å spise ris som er opp igjen varmet, og det er selvsakt en reel fare for å bli syk av alle rester om man ikke behandler dem med fornuft. For å ta rester av ris, så gjelder det å avkjøle den fort etter middag, legg den gjerne utover et fat eller lignede så den blir fort nedkjølt (se tips HER). Med det samme risen er så pass kald at man kan sette den i kjøleskapet eller fryse den, så gjør man det. Står risen mange timer fremme på benken eller bordet, er det bare å kaste den. Det som er med ris, er at den har så mye overflate (hvert korn), og da har bakteriene god mulighet å formere seg fort (dette gjelder all mat som er slik, feks. kjøttdeig, spagetti,  linser osv. og tenk risgrøten mange lager). Men  bruker man matvett, og avkjøler kjapt for så å sette i kjøleskap/frys er det ikke noe problemer. For å være å holde tungen helt rett i munnen her, må jeg bemerke at ingen mat kan stå ukes vis i kjøleskapet (en dag eller to, alt etter hvilke mat det er), og mat som er frossen en gang, bør ikke fryses ned igjen. 

Dette ble lunsjen min i dag 🙂

Denne retten blir ikke noen oppskrift, men en ide oppskrift.

 

2 personer:

Kokt ris (jeg hadde igjen ca.1/2 porsjon, men de er vanlig å bruke mer)

1 raspet gulerot

1/2 liten løk

ca. 1/2 liten rød paprika

2- 3 bunter brokkoli

1 stykke squash

3 egg (kan bruke mindre)

Ca. 2-3 ts spisskummen 

Ca 1 ts salt

Ca. 1 knivspiss pepper

Ca. 1/2 ts chilipepper

Ca. 2 ts koriander

Ca. 1 ts estragon

Er det noen grønnsaker eller krydder du ikke har, så spiller det “aine kasserolle”, bruk det du har!

Rens og del grønnsakene (squashen har jeg alltid i på slutten av steiketiden, for den tåler lite varme) i forholdsvis små biter, surr alt til det blir litt mørt, ha i risen og squashen. Pisk sammen egg og krydder og hell alt litt sakte på pannen under omrøring,  slik at eggeblandingen blir gjevt fordelt.

Smak om du trenger mer krydder eller salt. Ønsker du å ha i noe kjøtt, fisk, reker, bacon osv. er det også veldig godt. 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Steikt ris med egg og grønnsaker

  1. Så veldig godt ut også hørtes det smakfullt ut med ulike krydder :)) Jeg lager også mye ut av de tinga jeg har liggende ..og liker sånne” alt i ei panne retter “…:)) Fin dag videre til deg <3

  2. annebe: Så flott at jeg ikke er aleine om det, føler at nesten alle legger ut mat som ikke er rester :-))))). Da er vi to, og jeg tror det kommer til å bli flere av oss etter hvert, og bra er det. Jeg er helt for den loven som er kommet i Frankrike, som seier at butikker osv. ikke har lov å kaste brukbar mat. Heia Frankrike, skulle ønske vi fikk det slik her også.

  3. margarites: Verd å forsøke, bedre å kase mat etter du har forøkt å gjøre noe med den, en at den går rett i bosset 🙂 Er nå min mening da :;-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *