Thai inspirert suppe med steinbit og ørret

Categories Supper

                                  

Jeg blir mer og mer glad i mat med mye smak, og mat som er inspirert fra Thailand  er akkurat det. At det også er naturlig uten verken melk eller gluten, er herlig rett og slett, bra for alle. 

Til 4 personer trenger man:

Ca. 250 g ørret eller laks uten skinn og ben

Ca. 250 g steinbit eller annen hvit fisk uten skinn og ben

1 stor løk (vil du ha mer farge kan du bruke rødløk)

2 røde chili

1 sitronstang (Lurt å begynne å leite etter denne tidlig, jeg fikk ikke tak i, så man kan kutte den ut, og bruke mer lime)

1 lime

1 fedd hvitløk 

2 limblad (jeg fant kun tørket i pakke på Meny)

2 vårløk

30- 50 g frisk koriander (ca. 1 potte)

2 kylling buljong terninger

3 dl  vann

2 bokser kokosmelk (a 400 g)

3- 5 ts chilipaste 

4 ss fiskesaus

1 ts sukker

olje eller smør til steiking

Eventuelt litt salt om nødvendig (jeg måtte ha i litt i)

Om du bare har en type fisk så går det også fint. Rens og del chili, løk og hvitløk og surr de til de blir mykt, ha i vann, kokosmelk, buljong, og paste,  fiskesaus, oppdelt sitrongress, limblad, presset lime og sukker. Del fisken i ikke alt for store biter og ha de i pannen sammen med resten. Smak til og se om du må ha mer chilipasta eller lim osv.   Rett før servering har man i oppskjært koriander og vårløk. 

Jeg kjøpte meg noen glutenfrie baugetter og hadde hvitløkssmør på, og steikte de i ovnen. 

de var helt vilt godt. 

Hvitløksmør: En ca. beregning:  2 hvitløksfedd

Ca. 50 g smør, litt salt. Bland alt godt sammen og smør på brød eller baugetter før steiking. 

 

 

 

18 kommentarer

18 thoughts on “Thai inspirert suppe med steinbit og ørret

  1. Så deilig!! Og perfekt nå på høsten. Jeg har kjøpt sitrongress og limeblader i asiatisk butikk, bruker det så sjelden så har resterende mengde i fryseboksen og tar opp ved behov. 😉

  2. Neeei, men jeg skulle ønske at jeg gjorde det. Bare lukten når jeg passerer en fiskedisk i butikken…. Men jeg spiser litt da…men da står det Findus på pakken (så da er det ikke ordentlig fisk)

  3. Husker jeg spiste torsk på jobben på -80 tallet. Det føltes som jeg fikk munnen full av ull ( kunne like gjerne spist på et ullteppe) og det må jo være en helt feil opplevelse 🙁

  4. margarites: Ha ha høres traumatisk ut, er umulig å forestille seg hvordan det må være. Jeg tror kluet er å spise rein fisk og som er godt tilberedt, da tror jeg du får et annet syn på det. Du er herved invitert på fisk hos meg 😉

  5. margarites: Bein i fisk og sand i salat er vel siste sort (vil heller ha bein i fisken en sand i salaten). Ikke alltid like lett å få absolutt alt bort selv om man er nøye, men det hjelper nå veldig :-)))))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *