Fullstendig meningsløst benløst

Categories Retter med kjøttdeig

Noen ganger kan man lure på om de som gir navn til en rett har vært helt med sine fulle fem!!! Og hva er nå dette for noe greier da? 

Benløse fugler!!! Hvordan kan kjøttdeig bli fugler, ikke vet jeg. 

Tenk karbonadedeigen fikk jeg av en utrolig grei nabo, den er hjemmelaget og fullstendig rein for all ulumskheter,.den var faktisk så rein at jeg måtte ha enn og potetmel i for å få den til å henge sammen. Og jeg var litt i overkant raus med løken, siden løken var gedigen. 

500 g kjøttdeig

1/2 -1 løk

1 kinahvitløk eller 2 fedd hvitløk (kan kuttes ut, for dette er min personlige lille vri siden jeg elsker hvitløk)

Ca. 100 g bacon 

Ca.1 ss finhakke fersk eller tørket persille
Ca.1 ½ ts salt

Ca.1 ts pepper

2 ts raspet fersk ingefær eller 1/2 ts tørket 

½ ts nellik

1-2 egg

1 ss potetmel (kan hende at du ikke trenger det, det spørs hvilke deig du bruker)
 

Rens og findel løk og hvitløk, og ha den opp i deigen sammen med salt og resten av krydderne og bland alt godt sammen. 

Poenget med egg og potetmel er at deigen skal bli litt seig slik at den blir formbar. Så det kan hende at om du feks. bruker kjøttdeig trenger du kun ett egg og ikke potetmel, forsøk deg frem. Klarer du å forme deigen og den henger sammen, ja da er den perfekt. Form deigen til avlange kaker, og legg de på steikepannen med god varme på.  Opprinnelig skal kakene kokes i enten brun saus eller fløtesaus, men det synes jeg er utrolig kjedelig. 

Så jeg lot de ligge på steikepannen ved stadige vendinger til de var ferdige. 

Jeg laget blomkålmos for jeg hadde ikke poteter, men det smakte himmelsk til de benløse fuglene 🙂

jeg hadde litt soyasaus på. og det syntes jeg var kanonbra til. 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Fullstendig meningsløst benløst

  1. frodith: Ja vi hadde også det, men for det meste gikk det i kjøttkaker. Faktisk hadde vi kjøttkaker hver søndag (selektiv hukommelse), og jeg hadde gjerne nesten akkurat lagt meg, og så måtte jeg opp for å spise middag kl 12.00. Ja det var tider det du 😉

  2. Benløse fugler hadde jeg nesten glemt hi hi. Men hvor navnet kommer fra kan man undre seg over. De ligner vel ikke akkurat på fugler heller…. Men jeg husker det var godt, og ajeg laget det nok sist før ungene kom til verden…så det er ganske lenge siden med andre ord. Men det er viktig å ikke la disse gamle rettene gå i glemmeboken heller 🙂

  3. Benløse fugler er gøy ja, men egentlig helt på viddene det navnet, hehe. Var det ikke noe som het forloren hare og? Noe med egg…hm, må google. Så deilig med hjemmelaget karbonadedeig da, heldig du 🙂

  4. Min matgale verden: Ja helt på blåbærtur 🙂 Det er forloren hare he he, ja det hadde jeg glemt, det er mer en kjøttpudding. Ja vet du jeg er virkelig heldig, det hjelper å ha et lidenskapelig forhold til mat 🙂

  5. tilslørte bondepiker da? hallo….hverken tisllørt eller en eneste bondepike i nærheten 😀
    Mye rare nan på mat.
    Dette hørtes digg ut,men eg leste helt feil……..så la eg de i steikepannen med stadige venninner…..eg lo skikkelig godt av formuleringen..og enda bedre da eg skjønte det var jo HELT feil hahaha 😀

  6. cuskima: HA HA HA ja nå fikk jeg dagens latterkule også, når jeg først gikk opp for meg hva du mente. Ja ja stadige venninner er ikke å kimse med i pannen;-) .Jeg kan nå skylde på stavekontrollen, men jeg vet ikke om noen vil tro meg likevel he he.
    Ble jo nesten like bra som tilslørte bondepiker dette du!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *