Potet og selleri suppe med Chorizo pølse

Categories Supper

For en suppe, NAM. 

Jeg hadde litt kokte poteter og fikk lyst på potetsuppe, men kom på at jeg hadde jo sellerirot i kjøleskapet også, og selleri gir jo en fantastisk smak. Som oftest har man steikt bacon på, men det hadde jeg ikke, men hvorfor ikke prøve noe nytt som steikt Chorizo (det er en Spansk spekepølse som man får kjøpt i vanlig matvarebutikk). Å du hendelse hvor godt det passet til suppen, takk og lov at jeg ikke hadde bacon.

                                                    

Til to personer brukte jeg:

100 g kokt poteter og ca.100 g ukokte, men det er overhode ikke noe problem å bare bruke ukokte eller bare kokte.

250 g sellerirot

100 g purreløk

6 dl vann

2 hønsebuljong terninger 

Salt

Pepper

Choritzo pølse eller hva du ønsker å bruke. (man kan som nevnt bruke bacon, pølser,  steikt fårepølse, seranoskinke, vegetar kan man feks. ha litt biter av gulerot i. 

Ønsker man kan man ha et strø med parmesan  (er ikke verken påkrevd eller nødvendig)

Om man vil ha et friskere preg kan man bruke ferske urter som feks. dill (dill passet forøvrig godt til)

Skrell potetene og selleriroten og sett de på kok med vannet og buljongen. Rens, del og vask godt, før purreløken skjæres i biter, og has i pannen sammen med det andre. Kok alt til de er mørt, bruk stavmikser (har du ikke stavmikser, kan du eventuelt bruke en potetstauke som man kan lage potetmos med).

Smak til med salt og pepper. 

Chorizo pølsen er veldig feit og full av deilig smak, den hadde jeg på en glovarm steikepanne, og hadde pølsen på uten smør (det er rikelig med fett i pølsen).

La pølsen steike på begge sider, legg de så på et papirtørkle og få renne av seg litt, da skal de være knasende sprø. Strø det på suppen når den er på tallerken og ha på finhakkede urter, og eventuelt parmesan. 

Bon appetit!

#potetogsellerisuppe #sellerirot #potet #Choriza  #glutenfritt #melkefritt #middagstips #middag #enkelt #godt #sunt #morsmiddag #grilstad #suppe #Lettvint #kjapt

12 kommentarer

12 thoughts on “Potet og selleri suppe med Chorizo pølse

  1. Det både hørtes og så godt ut :)) Så bra at du oppdaget at Chorizo passa til, greit å bruke det en har :)) Fin kveld til deg :))

  2. Dette høres ut som en suppe etter min smak. Jeg er veldig glad i potet- og purresuppe. Men pølsen kan jeg stå over…jeg tar den bar! Neste gang skal jeg jammen putte selleri oppi også 🙂

  3. margarites: Kan virkelig anbefale sellerirot, hever smaken til et nytt nivå, du kommer aldri til å ville gå tilbake til kun poteter 🙂

  4. Det tror jeg på! Jeg bruker purre og poteter, og så tar jeg vare på en god del biter som jeg har tilbake i suppen etter at jeg kjører den glatt med stavmikser. Og så må jeg ha en fløteskvett i…da blir mannen fornøyd også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *