Hjelpe meg, jeg har en Sveitsisk kokk på mitt kjøkken Zürigschnätzlets

Categories Kjøttretter

 

Ikke alle kan skryte av å ha en Sveitsisk kokk til å lage middag til seg, men det kan jeg 🙂 

jeg har vært så heldig å fått besøk av en ung jente fra Sveits som er på interrail, hun er bare 20 år og reiser aleine, det står det respekt av. Hun ville lage mat fra sitt hjemland og det er jo utrolig gøy. Maten smakte himmelsk og dette var jammen en jente som har mange talenter,

 

300 g biffkjøtt

1/2 løk

1 kinahvitløk

100 g champignon

1 lite beger kremfløte (tåler du ikke kremfløte, kan du bruke soyafløte)

1 dl hvitvin 

2 biter buljong

1 ss maizena

2,5 dl vann

ca. 1 ss persille

salt og pepper

Skjær kjøttet opp i biter, rens og skjær løk og hvitløken også i biter, og soppen renses og deles. Brun kjøtte i en varm panne i noen minutter til alt er brunt, og leg det på et fat til resten er ferdig. Steik løken og soppen og ha i vin og kremfløte,  kok de opp sammen med buljongen, la alt få trekke i noen minutter. Bland maizenaen ut i vannet og hell det i retten, og kok opp igjen under omrøring. Smak til med salt og pepper før man har i kjøttet og gir det et oppkok slik at kjøttet blir varmt. 

Server med det du ønsker, men i Sveits er røsti poteter vanlig å ha til, oppskriften kan du finne HER

Michelle 

Rezäpt för Zürigschnätzlets:

Du nemsch Zwebele, Chnobli ond Champignon. Duesch alles chli häxlere ond brötlischs ede Brotpfanne ah. Nochdem löschischs meteme guete Schlock Wiesswein ab, Wenn de Wiesswein verdunstet isch, denn gebsch Rahm, Bouillon ond Maizena dezue. Das ganze losch den för paaar Minute lo choche. Währendem das ganze chöcherlet, brötlisch Chaubgschnäzlets ide Brotpfanne ah. Ganz chorz ond be hoher Hitz. Duesch es chli Salze ond Pfäffere ond met Mähl öberstreue. Wenn s′Fleisch döre esch mixisch alles zäme ond et Voilà s′Grecht esch fertig. Dezue passt am beste Rösti. 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hjelpe meg, jeg har en Sveitsisk kokk på mitt kjøkken Zürigschnätzlets

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *