Innbakt ørret og røstipoteter

Categories Fiskeretter

 

Stadig støtt prøve jeg nye matretter, selv om ikke  innbakt fisk er min favoritt, er det utrolig godt den ene gangen i året jeg kanskje lager det.

Det er litt arbeid å frityrsteike fisk, og det kan være farlig om man ikke er forsiktig. Olje blir veldig varm, så brenner man seg kan man få alvorlige brannskader. Oljen kan ta fyr, og man må derfor ALDRI, ALDRI la sleiver eller lignede stå i pannen mens man steiker. Det er av den enkle grunn at om oljen begynner å brenne, skal man ta et lokk på pannen, uten lufttilførsel kan oljen ikke brenne. Men står det en sleiv (husk at plastikk smelter) eller lignede i pannen blir det ikke tett, og man får ikke slukket brannen. Ok da skal jeg gjerne slutte med svovelpredikeringen og heller komme med oppskriften. 

Med brannvarsleren godt plantet på trappen ut forbi inngangsdøren var jeg klar til matlaging!

Beregn 1-2 filet  ørret eller laks per porsjon

Røre til innbaking som er nok til rundt to porsjoner:

2 egg

1/2 ts salt

ca. 2 ss med glutenfritt mel (jeg brukte Toro sitt lyse), tåler man hvetemel kan man selvsakt bruke det

 1 ts bakepulver

 

Jeg hadde ikke noe væske i for jeg liker best t når deigen er litt tykk, men dette er en smakssak. 

Bland alt godt sammen i en skål. Det er en fordel å dele filetene i tynnere biter slik at de blir gjennomsteikt. 

Dypp og rull fisken i deigen, og ha den i en panne med kokende olje. Man ser om oljen er varmt nok om man har en tresleiv i oljen og det bobler godt rundt sleiven, husk at plastikk smelter!!!! Steik fisken godt på begge sider,  ikke ta for mye i pannen på en gang slik at oljen blir for mye nedkjølt, da trekker deigen til seg mye fett. Når fisken har lagt i pannen i rundt tre minutter til 4 minutter, tar man den opp og legger den på kjøkkenpapir så fettet får rent av. Det kan være en fordel å legge fisken på et fat som tåler varme, og ha det i steikeovnen en stund så man er helt sikker på at fisken blir gjennomsteikt. 

Røstipoteter 2 porsjoner

4-6 poteter

1/2 ts salt 

1 knivspiss pepper

Olje eller smør til å steike i

Skrell og rasp potetene, og legg de i et kjøkkenhåndkle og klem vannet godt ut av potetene.

 

Bland salt og pepper i. Man kan lage en stor  eller små kaker. Denne gangen fant jeg ut at jeg ville forsøke å ha de i steikeovnen siden jeg likevel skulle ha fisken  der, men det syntes jeg ikke var optimalt, så neste gang skal jeg steike på steikepannen igjen. Ha olje eller smør i steikepannen og ha potetene i pannen, som har god varme slik at potetene får fin farge, etter litt skrus varmen kraftig ned slik at potetene ikke blir brent. Potetene må ligge slik omtrent i 10 minutter om man lager enn stor kake, små kan snus før. Gjenta prosessen når potetene er snudd. 

 

Jeg hadde woka grønnsaker og remulade til. 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Innbakt ørret og røstipoteter

  1. Sjelden vi frityrsteker noe..men kan være deilig med litt variasjon i matveien…dette både så og hørtes godt ut :)) Her blir det kveldsmat med grovbrød og te om ikke alt for lenge :)) Fin kveld til deg <3<3

  2. annebe: Samme her, det hører til sjeldenheten, og det er gjerne like greit. Det er vel heller ikke mat man bør spise for mye av. Det høres nå koselig ut med te og grovbrødskive (med brunost?). Ha en koselig kveld du også. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *