Middagen jeg ikke kan uttale høyt

Categories Vegetar mat

Skal man utforske matverden, og følle med i trender som noen har tatt med seg fra den store viden verden skal man jammen ha tungen rett i munnen. Uten litt blyghet en gang så må jeg være ærlig å si at jeg elsker virkelig ny spennene matretter, problemet er bare det at jeg klarer for dundre meg ikke å uttale hva retten heter. Mine barn og venner morrer seg stort på mine vegne. Ja ja og slike skal man elske og holde av ja 😉 

Nå har jeg rett og slett tatt kopi av dagens rett og limt den rett inn, for jeg klarer ikke få med tungen for å si at jeg har laget Falafel!!!!!!

Selv om de er umulig å uttale, så var de enkle å lage, det er en vegetarrett laget av kikerter, som jeg heller ikke uttaler rett 

                                                              Bilderesultat for smile tegn

7 dl kokte kikerter

1 løk

1 kinahvitløk eller 3 fedd hvitløk

1/2 potte basilikum eller koriander eller en krydderplante du liker, de viser seg at de er litt forskjellig som blir brukt.

2 ts paprikapulver

2 ss spisskummen

1/2 ts kardemomme

1 ts chilipulver

Ca. 1 1/2 ts salt

2 ss glutenfritt mel. Man kan bruke det melet man ønsker jeg har sett alt fra kikertermel til hvetemel. 

Jeg anbefaler å bruke tørkede erter men legger i bløt, det blir billigere, bedre og kakene holder bedre sammen, se HER hvordan man legger legger erter i bløt og koker de. Rens og del løken i biter, tøm vannet av ertene og ha de i en foodprossessor (har du ikke det kan du bruke en stavmikser eller lignede). Ha i krydder og la blandingen gå til den er helt jevn, ha i melet og la den gå til melet er blandet godt sammen med resten. 

Form kaker (kakene skal være små, men jeg valgte å lage store kaker) og ha de på en god og varm steikepanne. Steik de på begge sider til de er gylden brun, skru ned varmen og la de få ligge å steike i noen minutter på hver side. Kakene vil være bløte inni, men om man avkjøler de blir de fastere. 

Hva man serverer til kan man velge selv, ser noen har brukt pitabrød, wraps og hamburgerbrød og humus, jeg hadde kun salat. 

#Falafe #meatfreemonday #Vegetar #glutenfritt  #glutenfri #melkefri #melkefritt  #Sunt #Godt #middag # middagstips #middagoppskrifter #oppskrifter #mamma #morsmiddag #mor #Tips 

 

21 kommentarer

21 thoughts on “Middagen jeg ikke kan uttale høyt

  1. frodith: He he kjekt å kunne formidle siden jeg ikke kan tegnspråk, da hadde jeg vel knekt fingrene 🙂 Utrolig kjekt å lærerikt å snakke med deg og ditt behagelige vesen. God klem tilbake.

  2. Nå har jeg to oppskrifter på falafel som jeg må prøve – din og Kjersti sin. Har bare laget dette en gang selv, men spist det ute mange ganger. Mine falafler (hvordan bøyer man dette ordet tro? En falafel flere falafler?) falt litt fra hverandre – men smakte godt.
    Tusen takk for i går, og kjempe tusen takk for skyssen hjem! Det er utrolig koselig å treffes, og inspirerende, spennende og lærerikt. Ja for jeg føler at jeg lærer litt også og kunnskap får man aldri for mye av <3

  3. hei min venn…….falafel er et vanskelig ord hahaha….men du er nå passe søt da som lar oss le av deg….eller med deg….fordi vi alle har opplevd å få tungekrøll når vi skal spørre om noe….eg gjør vaffal så du er IKKJE alene :))
    tusen takk for i går var kjekt å se deg igjen og eg er så stolt av deg -igjen…for at du gjennomførte marathon <3

  4. margarites: Takk det samme til deg, det er virkelig så kjekt å bli kjent med deg og de andre. Du er nok ikke den som snakke høyest av oss, men likevel kommer det ene gullkornet etter det andre fra deg. Du er en klok kvinne med et stort varmt hjerte 🙂

  5. cuskima: he he he jeg tuller nok litt med hvor fornemmet jeg blir, jeg har vel en god del selvironi, uten hadde jeg ALDRI formulert meg slik 🙂 Utrolig kjekt å treffe deg igjen også, du er vel den mest spenene damen av oss alle, man vet aldri hva du har begynt med, he he helt herlig, og den humoren da. Du er bare nydelig, takk for du er du.
    PS: Pizzaen forsvant som nattmat så ingen restemat i dag he he 😉

  6. åhh du er vel en skjønning…ja nei eg driver med mye rart,men gleder meg til å fortell mer etterhvert som eg begynner på skolen og har mer å snakke om.det er utrolig intressant felt hvertfall 🙂 Tusen takk for så masse fine ting du sier….og samme til deg, tusen takk for at du er deg <3<3<3 hahahaha søren eg trodde vi sku få en knallide til restepizza middagen 😀

  7. Var veldig gøy å høre om butikkturen din altså 🙂 Så lett å få krøll på tunga 🙂 Jeg koker ikke kikertene, bare bløter de og kjører i foodprocessor, da skal de henge bedre sammen. Det gjorde det i hvert fall hos meg. Men dine så utrolig fine ut da. Falafel er utrolig godt, til og med guttene spiser det her 🙂 Takk for sist, så koselig!

  8. Min matgale verden: He he he ja det kan du si, tungen krøller seg ofte her. Ok har aldri kommet på det å legge allerede kokte erter i vann. Kakene mine var så stor at en kake gjorde at jeg var stappmett resten av kvelden. I grunnen lett mat å like, det er jo så saftig og smakfullt.
    Selv takk du skjønne, morsome og fargerike deg, hadde alle vært som deg hadde verden vært et bedre sted å være!

  9. spisogspar: Det er litt uvant mat for mange her i Norge. men jeg tror faktisk jeg laget det første gang rundt 96-97 en gang da jeg drev egen bedrift.

  10. Næææææ, ikke som jeg merket 🙂 Fant en oppskrift og der sto det at de holdt bedre sammen på den måten, og så slapp jeg jo den lange kokeprosessen 🙂 Kanskje jeg til og med bevarer flere næringstoffer på den måten og 🙂 Enkelt og greit er det i hvert fall 🙂

  11. ja i dag er det avspark på skolen påordentlig så nå får eg mer innblikk i hva vi skal gå gjennom de første ukene tenker eg 🙂 gleder meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *