Last Updated:

Kakao rullekake med smørkrem (gluten og melkefri)

Categories Alle oppskrifter, Glutenfrie bakevarer, Søte gleder

Sjokoladerullen skal jeg ha til dessert i kveld, da blir det middagsbesøk. Skal jeg være ærlig så synes jeg sjokoladerullen ble alt for søt, men jeg er heller ikke vant med å bruke mye sukker, så dere skal ikke se bort i fra at det er meg det er noe i veien med ;-).

Sjokoladerull

3 egg

1 eggehvite

125 g sukker (jeg skal redusere denne mengden neste gang siden jeg syntes den ble for søt)

60 g potetmel

2 ss kakao 

1 ts bakepulver 

Sett steikeovnen på 200 grader. Ha eggene og sukkeret i en bolle, og pisk helt til det er blitt “hvit” eggedosis(skulle det være noen som ikke har laget eggedosis før, så skal egg og sukker piskes helst med en mikser, siden det blir veldig tungt for hånd. Og eggedosisen skal være luftig og skifte fare slik at den blir mer mot hvitfarge). Bland alt det tørre, og om du har en sikt er det en fordel å bruke den for å sikte det tørre i eggedosisen da blir det ikke melklumper. Bland alt forsiktig sammen med en slikkepott. Hell røren på et smurt bakepapir og dra den utover hele papiret, slik at den blir tynn og jevn. Sett platen med deigen midt i ovnen og steik den på 200 grader i 10 minutter. Når bunnen er ferdig må den få avkjøles helt før man tar fyllet i, uten vil fylle smelte. For at bunnen ikke skal bli hard, siden den da ikke kan rulles sammen, snur man kaken på et bakepapir med sukker opp på en rist(må ikke være sukker på). Behold bakepapiret som kaken er steikt på, og legg formen over og la det stå slik til kaken er helt kald.

Smørkremfyll

100 g smør  (om man ikke tåler melkeprodukter i det hele tatt må man bruke smør uten melk, dette får man kjøpt i de fleste dagligvarebutikker)

120 g melis

1 eggeplomme 

2 ts vaniljesukker eller 1 ts med ekte vanilje Klikk HER om du vil vite hva ekte vanilje er 

Det kan være en fordel å la smøret bli rom temperert før man begynner å lage smørkremen. Ha alt i en bolle og pisk kraftig til blandingen blir lett og luftig, men må gjerne bruke slikkepotte innimellom for å få alt med. 

Ha blandingen jevnt utover kakebunnen, og rull kaken sammen. 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Kakao rullekake med smørkrem (gluten og melkefri)

  1. Mariann Sæther Tokle: Du vet at det er lurt å kutte ut hvetemel når man har stoffskifteproblemer? Dette er nok en gammel og god oppskrift så det er gjerne ikke så rart at du har samme oppskrift. jeg har sett mange gamle sukkerbrødoppskrifter med halvparten potetmel og halvparten med hvetemel. Så å bruke potetmel er nok ikke noe nytt fenomen, og det funker som bare det 🙂

  2. Julia Sofie: Ja vi er vel alle periode mennesker :-))) Jeg må spørre hva betyr “screenshotet”, du vet jeg er vel kommet over min første ungdom og er ikke inne på alle disse nye utrykkene he he

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *