Steikt ørret med steikt quinoa og grønnsaker

Categories Fiskeretter

Man skal stadig utforske nye matvaregrupper, og i går forsøkte jeg quinoa for første gang i mitt liv. Skuffelsen var stor da den ikke smakte noe som helst,  verken godt eller vont. Quinoa er naturlig glutenfri og har perfekt sammensetning av aminosyrer, og har et høyt innhold av kostfiber, og som det ikker er nok er den svært rik på jern Fosfor, kalsium, magnesium og jern , Vitamin K, B-vitaminer, som tiamin, riboflavin, folat. Det høye innholde av kostfiber og proteiner kan ha en positiv efekt på blodsukkeret og det dårlige kolesterolet, så det er verd et forsøk. Kan brukes til forskjelig som feks. erstatning for ris, grøt, som mel osv. så dette kan bli spennede. 

Derfor tenkte jeg at i dag måtte jeg finne på en måte å bruke resten av quinoa ved å tilsette smak, og slik ble det! Faktisk veldig godt.

Ørreten steikte jeg helt vanlig på steikepannen med salt og pepper på.

Jeg hadde ferdig kokt quinoa fra i går

1/2løk

Litt chili’

Litt ingefærrot

Paprika 

Brokkoli

Spisskummen 

Gurkemeie

Salt

Litt lime

Jeg hadde oppskjært løk, chili og ingefær på pannen først slik at de ble blank, så hadde jeg på paprika og brokkoli i passe biter. Quinoa var ferdig kokt så den tok jeg på til slutt og kryddret godt. Bruk gjerne andre krydder eller grønnsaker om du ønsker det :-). Men gurkemeie og ingefær er veldig bra spise mer av.

 

 

 

 

19 kommentarer

19 thoughts on “Steikt ørret med steikt quinoa og grønnsaker

  1. Ikke dumt å steke den med krydder. Jeg har mest brukt den i salater, og da gjerne med soltørkede tomater i olje o.l. for å få mer smak. Kan og bake med den, kanskje den gjør seg i glutenfritt brød? (ferdig kokt da også)

  2. Jeg bruker quinea i brød og knekkebrød, men sikkert fint å bruke det på denne måten. Skal være godt i salat også, sies det. Det er jo en sånn sak som tar smak fra det den blir lagd sammen med og så skal det vel være næringsrikt tror jeg 🙂

  3. Mariann Sæther Tokle: Akkurat det synse jeg er merkelig, de fleste har for lite. Tror i grunnen ikke det er farligere å ha for lite en for mye 😉

  4. Hehe, ja jeg er litt rar sånn 🙂 Jeg må ta ekstra d-vitaminer og jod og b12, men legen finner ikke ut hvorfor jeg har så mye av de to så hun lurer på om jeg multivitaminer og det gjør jeg jo ikke. 🙂

  5. Mariann Sæther Tokle: Du har et godt og sunt kosthold 😉 Tror det kunne vært mye verre ting å ha mye av, magnesium er det så vidt jeg kan huske er det ingen kjente forgiftning av overdose 😉

  6. Aldri hørt om eller smakt quinola..men de smakene hørtes jo gode ut…så sikker deilig til fisk det der :)) Ønsker deg en god natt og fin morgendag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *