Fylt aubergine

Categories Retter med kjøttdeig

Aubergine er en av mine virkelige favoritter innen grønnsaker, den har en utrolig god smak, den er lett å tilberede, og er veldig sunn. 

Til en person:

1/2 noenlunde stor aubergine 

Ca. 200 g kjøtt/karbonadedeig

1/2 løk

1 fedd hvitløk eller 1/2 kinahvitløk. (kan kuttes ut om du ikke liker eller tåler hvitløk)

Ca. 1 cm med ingefær

Jeg hadde ikke tomater i, men jeg anbefaler i grunnen å ha i en findelt tomat , så blir kjøttdeigen ikke så tørr.

1/2 ssTandoori masala krydder (jeg kjøper krydderet på internasjonal butikk, det er uten salt noe som er en fordel. Da kan man ha så mye krydder man vil uten at det blir for salt)

Salt (hvor mye salt man bruker kommer ant på hvor mye salt det er i krydderet 

Pepper

Litt parmesanost eller annen ost (man behøver selvsakt ikke ha ost på)

Del auberginen i to på langs og strø litt salt på den og la den stå en stund før man begynner å steike den (det går i grunnen veldig fint uten å gjøre det også, men man bruker gjerne mer fett om man kutter ut å salte den).

 

Auberginen kan enten settes i en ildfast form i steikeovn, som er forvarmet  til 210 grader da bør man ha olje eller tilsvarende på,, eller  man steike den på steikepannen. En halv aubergine trenger litt varme før den er ferdig, de vil si 20-30 minutter avhengig av størrelsen. 

Rensk løk og ingefær og steik det på pannen, og deretter på kjøttdeigen. Har du tomater deler men disse og har de i kjøttdeigen. Smak til med tandoodri masala, salt og pepper.

For å se om auberginen er ferdig kan man ta en skje og se om kjøttet løsner fra skallet, her kan man se at den er hvit inni, da er den ikke ferdig. 

 

Før man fyller auberginen med kjøttdeig,kan man godt ta ut litt av auberginekjøttet slik at man får plass til litt rikelig med kjøttdeigfyll. Når man har fylt auberginen med kjøttdeigen har man på eventuelt raspet ost, så setter man det hele i ovnen på 210 grader til osten er smeltet. Server gjerne en salat tl. 

8 kommentarer

8 thoughts on “Fylt aubergine

  1. Ingen tvil om at jeg må prøve dette. Har aldri laget det før, men dette må jeg bare gjøre alvor av. Ser nam ut. 🙂

  2. Som vanleg ser det herleg ut det du serverar. Eg har ikkje røynsle med aubergin, trur ikkje eg veit korleis det smakar. Dette må eg endre på no, forstår eg.

  3. Å det er kjempegodt, dette har jeg laget men ungdommene mine liker det ikke, de er sååå kresen 🙂
    Jeg skrapte ut aubergin kjøttet, etter at kjøttdeig blandingen var ferdig stekt så blandet jeg inn litt av aubergin kjøttet og så inn i ovnen 🙂
    Ha en fortsatt fin helg 🙂

  4. Lisbeth Pedersen: Det var jo veldig lurt. Du vet det tar fra en til ti ganger fra man smaker noe til man faktisk begynner å synes det er godt. Dette er nedarvet i fra da vi sanket og jaktet, spiste man noe som var farlig døde man, derfor en enorm skepsis til å smake på ny mat ;-). Så server det i ny og ne, så skal du se at de begynner å like det 🙂 God helg til deg også :-)))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *