Pannekaker med frø (melkefri, glutenfri og lavkarbo)

Categories Glutenfrie bakevarer

Datteren min laget disse til meg i dag, de var knallgod, vi hadde steikt bacon, blåbær og lønnesirup til. 

Marte er som meg ikke så nøye med å måle når hun lager mat, derfor blir dette  en ca. oppskrift 🙂

1,5 dl solsikkefrø

1 dl sesamfrø

1 dl linfrø

1 dl gresskarkjerner

2 dl glutefrie havregryn /tåler du gluten bruker du vanlig havregryn

3 egg

ca. 50 g smør (man har i så mye smør man ønsker selv, man kan gjerne ha kokosolje i også, eller bruke olje)

 1 ts bakepulver

ca. 1 dl vann

Man kan bruker hva man vil av frø, nøtter osv. det er kun fantasien som stopper en.

Ha alt det tørre i en foodprocesor eller stavmikser med blender på, og la frøene og havregryn gå til det er blitt mel. 

Man kan gjerne lage opp mye slik at man har tilgjengelig ferdig knuste frø. 

 Ha egg i en skål og bland i litt og litt av melet, smeltet smør, og til slutt bakepulveret.

La blandingen få stå å svelle mellom 20-30 minutter. Er røren blitt veldig tykk tilsetter man litt vann eller eventuelt annen væske man ønsker å bruke. 

Røren tåler godt å stå i kjøleskapet noen dager, og da kan man steike ferske pannekaker når man ønsker 🙂

Så er det bare å steike pannekakene.


Marte knuste frøene i en liten foodprocessor som var med stavmikseren. 

Som dere ser, er frøene blitt til mel og kan brukes som vanlig mel. Rør melet gradvis inn i eggene.

 


Rør godt mellom hver gang man har i mel, så slipper man klumper.


Jeg elsker blåbær, dette er dessverre de utenlandske som ikke er like gode som de Norske, men det var ingen usmak, bare mersmak 😉 

 

 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Pannekaker med frø (melkefri, glutenfri og lavkarbo)

  1. Pannekaker laget på frø er helt nytt for meg, men hvorfor ikke? Prøvde meg på bananpannekaker en gang, men det falt ikke i smak. men jeg kan godt bruke litt grovt mel, det går. Men kanskje jeg skal prøve disse også. Alltid gøy å prøve noe nytt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *