Blomkål ris

Categories Grønnsaker

Det er en god stund siden jeg hørte om blomkålris for første gang, og  innrømmer åpent og ærlig at jeg har vært veldig skeptisk til å prøve det. Med dette som med mye annet vi kvir oss til, dette var bare en grunnløs skepsis. “Ris” av blomkål var knallgodt, så nå kan jeg eksperimentere mer med det fremover.

Det som gjerne kan være utfordringen er å finne riktig mengde man skal lage. Jeg veide ikke blomkålen, men jeg brukte ca. 3 store blomkålbuketter til meg.  Jeg raspet de og hadde smør i en panne, og den raspede blomkålen fikk surre i pannen i noen minutter.Strø på salt og pepper. Personlig liker jeg at grønnsaker har litt tyggemotstand, så derfor var blomkålen fortsatt litt “crispy”, da jeg spiste den. 

Til rundt en porsjon:

3-4 stor blomkålbuketter

smør

1 knivspiss salt 

Pepper Dette er jo utrolig mye kjappere å lage en skikkelig ris, og det beste er jo at det er jo en grønnsak som inneholder masse vitaminer og mineraler og fiber i motsetning til vanlig ris.  

Klikker du HER kan du se matvaretabellen om blomkål og ris HER

 

25 kommentarer

25 thoughts on “Blomkål ris

  1. JuliaSofie: Vi kan være skeptiske til nye matretter osv. det er faktisk ganske normalt. Jeg liket det veldig godt, skal bli spenne å høre om du også liker det 🙂

  2. Aldri hørt om…spennende ..og sikkert godt 🙂 Her ble det bare litt pizza fra i går til middag på meg…mannen spiste tunfisk og ris :)) Fin dag videre :))

  3. eg fant dette på en annen blogg for en stund siden trodde det var spis og spar sin,men det avr det tydeligvis ikkje ser eg nå -og eg delte det med en blogger som skal teste det i en av sine ukesmenyer.
    Eg ELSKER blomkål…skal teste dette -eg er som du tyggemostand i grønnsaker eller helst rå. Eg har kjøpt meg blomkål og brokkoli til fiskgryte eller svinekoteller til uken event til blomkålsuppe..kan jo testet dette like godt som noe annet vel?

  4. cuskima: Det har jeg også mange ganger, men har liksom innbilt meg at dette ville jeg ikke like. Jeg er nå litt morsom da, det er nesten ikke den ting jeg ikke prøver, og så er jeg skeptisk til dette, det er latterlig he he.
    Hiv deg ut i det du kommer ikke til å angre, det var kanongodt.

  5. annebe: Det er virkelig verd et forsøk, det er både godt og sunt, og ikke minst utrolig kjapt å lage. Tunfisk og ris høres nå litt tørt ut?

  6. spisogspar: Jeg tror ungene dine også vil like den, for det er jo en deilig smak på det. Og så ser det jo ikke ut som det er grønnsaker:-)

  7. i dag ble det hjemmelaget brun saus med vårløk, servelat og kokte poteter og oppkuttet paprika…eg var våken til kl 7 i morges så dagen ble litt sånn avstumpet hahaha 😀

  8. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Vi er noen merkelige vesen, det er ikke tvil om :-))). Men det er vel ikke så gale når nysgjerrigheten likevel tar overhånd 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *