Lammeskank med rotmos

Categories Kjøttretter

Lammekjøtt er bare nydelig mat, jeg gleder meg til høsten når jeg kan hamstre til fryseren 🙂

Vanligvis beregner man en lammeskank per person, men det er klart man må vurdere litt hvor storspist man er. Selv om disse skankene var forholdsvis små klarte vi bare en hver.

Steik skankene til de er lett brune på alle sidene, ha de i en panne, og fyll vann til det nesten er over skankene.

For at kraften skal bli best mulig kan man godt ha i grønnsaker, jo mer grønnsaker jo bedre. her kan man feks bruke toppen av purreløk som man synes er litt grov osv. Man skal sile av kraften etter på uansett.

 

Forslag til grønnsaker til kraften er:

Løk

sellerirot eller  stang

Hvitløk

Gulerot om man ikke går på lavkarbo

Jeg hadde i masse koriander og  provence krydder som kokte med kraften.

Når man har renset og delt grønnsakene blir det ekstra god smak på kraften om man også har grønnsakene  en runde på steikepannen før man har de vannet med skankene.

La alt koke i rundt tre timer eller til kjøttet begynner å løsne fra beine.

Saus:

Når skankene er ferdig kokte, beregner man 1dl kraft per person, dvs. at skal man ha saus til 4 personer bruker man ca. 4 dl kraft (selvsakt kan man beregne mer om man ønsker det)

Smør etter ønske jo mer jo bedre 😉 

Jeg hadde en liten skje med konsentrert rødvin i (den inneholdt 4 g kh per 100 g vare)

1 buljongterning

1 ts Johannesurt eller 1/2 ss maizena

salt og pepper.

Sil kraften og ha i buljong, smør og eventuelt konsentrert rødvin, jeg siktet i melet under omrøring da ble det ikke klumper i sausen. Kok opp under omrøring, smak til med salt og pepper.

Rotmos:

1/2 selleriot

1/2 blomkål 

smør

salt og pepper

Rens og del grønnsakene og kok de til de er møre, sil av vannet (kokevannet er faktisk veldig godt å drikke, og at på til sunt)

Ha i smør og mos eller bruk stavmikser å jevn grønnsakene til mos, smak til med salt og pepper. 


Det ser gjerne litt trist ut, men jeg prøver meg på lavkarbo for å se om det kan hjelpe på vekten og da skal man ikke spise alle grønnsaker. Men godt var det, rett og slett nydelig mat.

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Lammeskank med rotmos

  1. Dette såg innmari godt ut, må visst printe ut denne. Redusert raudvin har eg ikkje høyrt om før, men reknar med det er noko ein får kjøpt på flaske i kolonialen.

  2. Oldemorbloggen: Du får nok kjøpt på de litt større dagligvarebutikkene som Meny og Ica supermarked. Jeg hadde ikke mer en en liten skje med rødvinkonsentrat, men du må gjerne bruke mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *