Bacon kake med selleri

Categories Diverse retter

Denne fant jeg på you tube (trykk på linken så får du se http://bacon-tart.littlethings.com/potato-bacon-cheddar-tart/?utm_source=LM) og tenkte at den måtte prøves, selv om det tok vanvittig lang tid i ovnen. Han som lager bacon kaken er bare så herlig å se på at jeg kunne spist han å 😉

I videoen er oppskriften med poteter, jeg tenke å forsøke hvordan denne retten  ble med sellerirot. Jeg må innrømme at når det var gått en og en halv time og den enda ikke var ferdig, begynte å spise likevel. Det må nå være mye bedre å bruke rester av poteter/grønnsaler eller koke poteter/grønnsaker på forhånd slik at det ikke tar hele dagen før det blir ferdig. Wel, wel.

 

Til to personer:

400 g bacon eller mer, det kommer ant på hvor stor form man bruker.

3-4 poteter eller 1/2 stor sellerirot

Raspet ost (jeg brukte geitost) 

Litt salt (ikke bruk for mye salt om osten også er salt, da kan det bli i overkant salt)

pepper

Eventuelt litt smør/kokosfet

Bruk en dyp steikepanne eller en dyp ildfast form, dekk den med bakepair (bruk till fett for å få papiret til å ligge i ro i formen)

Legg bacon skivene tett i tett rundt hele formen (se gjerne på videoen, der viser han veldig greit hvordan man gjør det).

Skjær opp poteter/grønnsaker i så tynne skiver som du klarer, og legg de opp på bacon i formen, bygg grønnsakene litt inn mot midten og ha raspet ost, pepper og salt mellom alle lagene. 

Brett så bacon skivene over potetene/grønnsakene og til slutt legge man et like lokk opp på slik at det hele holder sammen. 

Steik på nederste rille i 2- 2 1/2 time. 

PÅ videoen hadde de kaken over på et fat, det gjorde ikke jeg siden den måtte steike videre etter jeg hadde døyvet den verste sulten 😉

For å være dønn ærlig, så syntes jeg at selleriroten ble litt dominerende i smaken, derfor vil jeg gjerne bruke andre grønnsaker i tillegg neste gang jeg lager den.

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Bacon kake med selleri

  1. Lisbeth Pedersen: Vanligvis så er jeg ganske tålmodig når det gjelder matlaging, men denne tok irriterende lang tid he he. Neste gang skal poteter/grønnsaker kokes på forhånd ;-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *