Steikt servelat med rotmos og erter

Categories Pølseretter

 

I dag ble det en enkel men god middag, nemlig servelatpølse fra Bønes gård (en lokal produsent), og en deilig  rotmos til. Egentlig elsker jeg erter, men det blir sjeldent til at jeg bruker det til middag.

Gulerot blomsten på toppen av mosen er laget med en skreller som du kan se den her.

Rotmosen laget jeg av:

Sellerirot

Blomkål

Smør

Salt

Pepper

Jeg renset og delte selleri og blomkål, skylte godt, og satte de så på kok  med litt vann. Grønnsakene blir ganske fort ferdig kokte, sil av vannet og ha på smøre,  bruk så enten en moser eller en stavmikser til å mose grønnsakene med. Smak  til med salt og pepper.

Pølsene steikte jeg på steikepannen, og for kreativitetens skyldt, delte jeg pølsene i 4, og satte de pent inn i rotmosen.

Siden jeg brukte frosne erter, kokte jeg opp litt vann, og hadde ertene i vannet, ertene er ferdig på et minutt eller to. Ertene la jeg rundt rotmosen.

 

Gulerot blomsten spiste jeg også, den er jo laget av økologiske gulerøtter så de er bar helt NYDELIG.


Stilig? 😉 

16 kommentarer

16 thoughts on “Steikt servelat med rotmos og erter

  1. meget kreativt…nå minnet du meg på at eg må få testet ut spisseren min……gulerøttene mine var døde da eg sku teste den….og..ja…..eg er ikkje superfan av gullikker så eg handler de ikkje superofte…..
    middagen så snadder ut…eg elsker erter <3<3<3<3 i alle varianter...og servelat er undervurdert..eg spiser den med potet og i brun saus også....liker både stekt og dampet variant...nammis......hm....kanskje blir dette middag.....i går ble det en halv pakke knekkebrød med leverpostei og agurk og en kurv jordbær og halv vannmelon...ikkje feil det heller 😀

  2. cuskima: Vet du jeg har ikke vært glad i gulerøtter heller, men nå som jeg får økologiske på døren så er det faktisk en helt ny verden som åpner seg. De er smak på og mye mer saftige og søte. Ja det høres ut som en sammensatt middag du hadde i går hi hi

  3. Joda, har servelat også, men mest i skiver i pakker…Ikke tykke skiver… 😀 Og i Sverige har de falu-korv, og den er mer middagspølse, tjukk og god i ring.. 😀

  4. Ja, jeg mener at jeg ikke har sett sånn middagsservelat i butikkene her..? Kjøper du den i vanlig Rimi eller Kiwi-butikker liksom? 😀 Jeg visste at dere har påleggsservelat altså 😀 Det er bare det at JEG ikke har sett middags-servelat her…MEN nå vet du jo hvor elendig jeg er på mat og sånt 😀 Godt jeg har noen andre sider som funker 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *