Kroppen er som et tannhjul (B vitaminene)

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe om hvordan det har gått med «vitaminsjokkprosjektet» mitt for å bli frisk. I dag er det akkurat tre uker siden jeg begynte med denne kuren i rein fortvilelse over å bare eksistere, og ikke leve i livet.

Litt av grunnen til at jeg ikke har blogget noe særlig, er at jeg rett og slett har gjort helt andre ting enn å sitte i sofaen. Jeg har gått turer, og kjenner at kroppen fungerer, noe som bare ikke kan beskrives med ord. Jeg har vært sosial, vært og handlet, klippet meg og gjort andre ting som jeg tidligere ble stresset bare ved å tenke på. For om jeg ikke fikk sove litt etter jobb, gikk alt i ball.

Nå puster jeg om natten og våkner uten å være utslitt. Jeg ser livet gjennom mye lysere briller, og har lyst å finne på ting. Enda «henger hodet» litt etter (hukommelse/konsentrasjon), men det har også blitt mye bedre. Jeg har stadig vondt i kroppen, men nå kommer ‘vondtene’ mer fordi jeg kan presse kroppen, noe jeg ikke har kunnet klare de siste årene. 

Huden min er blitt en fryd, jeg svir ikke i øynene lenger, og har faktisk heller ikke de stikkende nervesmertene. De første halvannen ukene gikk jeg ned en buksestørrelse. Nå går riktignok vektreduksjonen mye tregere, MEN – det går rett vei!

I går, da jeg gikk på tur med en utrolig klok, ung dame, snakket vi om at det føltes som utviklingen var stoppet opp. Men da sa hun til meg: “Du må se tilbake, Randi”. Hm, en underlig ting å si, for vi skal jo alltid se fremover og aldri tilbake, men hun har rett. For tre uker siden var det bare med nød og neppe jeg i det hele tatt orket å dra på helsekostbutikken for å kjøpe helsekosten jeg hadde bestemt meg for å begynne å spise på. Og nå har jeg en aktiv hverdag, der jeg faktisk fungerer. Det er klart at når man har fått en «Flying start» som jeg hadde den første tiden, så kunne det jo ikke fortsette i samme tempo, da hadde jeg vel gått i luften, he he.

Det jevner seg ut og nå begynner den egentlige klatringen mot varig god helse. Kroppen blir litt stresset når ting skjer for fort, derfor setter den bremsen litt på. Men når man gir den litt tid både til å restituere seg (ta seg inn igjen) og å få jobbe seg jevnt og trutt oppover, vil det gradvis bli bedre.

I dag legger jeg ut informasjon om B vitaminene. Den delen har jeg ikke skrevet selv siden det er så mye å skrive, men det er forståelig det som står her, etter min mening. Men spør for all del om du lurer på noe, ingen spørsmål er dumme, det er bare dumt når man ikke tør å spørre. Men husk at kroppen er som en klokke med tannhjul, er det et tannhjul som ikke fungerer, eller fungerer dårlig, så vil hele «klokken» fuske siden alle er avhengig av alle og slik fungerer vitaminer, mineraler og de energigivende næringsstoffene i kroppen også. Derfor kan det være at vi trenger mange forskjellige tilskudd i en periode. Har du hund eller hest, er jeg ganske sikker på at deres kosthold, og hva de får i seg ikke er tilfeldig 😉

Så derfor anbefaler jeg at du leser alle innleggene jeg har lagt ut om dette emnet, slik at du ser en rød tråd.

.

 Vitamin B er betegnelsen på en gruppe flere beslektede vannløselige vitaminer som har hver sine spesielle funksjoner i kroppen. Noen deltar i å frigjøre energi fra de energigivende næringsstoffene, andre er viktige for nerveimpulsene, for å produsere visse hormoner og for å danne røde blodceller. Vitamin B er også nødvendig for at enzymer skal fungere optimalt, og for å kopiere arvestoffene ved celledeling.

Vitamin B12 mangel har på mange områder samme symptomer som lavt stoffskifte, med det er gjerne ikke så rart når man vet at det henger tett sammen.

Vitamin B12 må være til stede når celler skal dele seg, og når arvestoffet skal kopiere seg. Det er også nødvendig med vitamin B12 når kroppen skal danne røde blodceller og vedlikeholde nervesystemet.  

Mangel på vitamin B12 rammer først og fremst celletyper som deler seg raskt og ofte, og dette gjelder særlig de røde blodcellene. Blodmangel er derfor den viktigste følgen av vitamin B12-mangel.

De første symptomer vil være tretthet, hjertebank, uregelmessig hjerteslag, åndenød, svimmelhet, ustøhet, særlig i mørket, og følelse av “å gå på puter”.

Er blodmangelen stor nok kan det forekomme hjertekrampe, uregelmessig hjerteslag, hodepine og smerter i beina.

I tillegg er det en rekke symptomer som kan skyldes B12-mangel: rød, irritert evt. glatt tunge, nedsatt smakssans, fordøyelsesbesvær, luft i magen, endret avføringsmønster, ofte diare, hvite hudarealer uten pigment (vitiligo) og håravfall.

Mangel på B12 påvirker også nervecellene. Det forekommer endret eller nedsatt følesans eller nedsatt vibrasjonssans (man kan ikke merke en stemmegaffels svingninger). Du kan også føle “prikking” i fingerspissene. Senereflekser kan være enten kraftigere enn vanlig, men også utslukket. Etterhvert går tilstanden over i gang- og koordinasjonsbesvær med spastisk lammelse.

Det kan dessuten forekomme psykiske symptomer med sviktende hukommelse, depresjon og demens.

Mange mennesker kan få symptomer fra nervesystemet som det første symptom på B12-mangel uten at de har utviklet blodmangel (opp til 40% av tilfellene)

 

 Folat er nødvendig for at kroppen skal produsere og omsette proteiner, for at røde blodlegemer skal modnes, for at kroppen skal danne DNA, og for at fostre skal vokse og utvikle seg normalt. Folat minimerer risikoen for nevralrørsdefekter (oftest kjent som ryggmargsbrokk). Sterkt grønne grønnsaker, appelsiner og grove kornvarer er gode kilder til folat. Gravide kvinner og kvinner som planlegger å bli gravide, bør øke inntaket av dette vitaminet. I de tre første månedene i svangerskapet er det anbefalt å ta folat-tilskudd. Det er også viktig at eldre tar tilskudd av folat hvis de har et ensidig kosthold og røyker og drikker alkohol.

Niacin ? vitamin B3 er nødvendig for å bryte ned karbohydrater til glukose, for å omsette energi og for å bygge opp fettsyrer. Kroppen kan selv produsere vitamin B3 fra en av de essensielle aminosyrene og er derfor ikke avhengig av å få vitaminet tilført gjennom kosten.

 

Riboflavin ? vitamin B2 er nødvendig for å frigjøre energi i cellene og for å omsette proteiner og fettsyrer. Vitaminet er ofte bundet til protein, og de beste kildene til vitamin B2 er melk, ost, kjøtt og belgfrukter. Vitamin B2 er svært ømfintlig for lys, og cirka 40 % av vitaminet går tapt under matlagingen. Mangel på vitamin B2 gir diffuse symptomer som sprekker i munnvikene, sår tunge og tørr hud i ansiktet, men vitamin B2-mangel er svært sjelden.

Tiamin ? vitamin B1 er nødvendig for normal nervefunksjon og for å forbrenne karbohydrater. De fleste matvarene vi spiser, inneholder vitamin B1, særlig korn og kornprodukter. Personer som spiser lite (spesielt eldre), eller som har et kosthold som er svært rikt på karbohydrater, kan få i seg for lite vitamin B1. Alkoholikere er også en utsatt gruppe ettersom vitamin B1 er nødvendig for at alkoholen skal kunne omsettes i kroppen.

Du kan lese mer her,  her og her

 

.

 

 

8 kommentarer
    1. Her var det utrolig mye fin informasjon. Jeg har jo lært alt dette en gang men glemt det meste, så dette var en fin påminnelse 🙂 Og det var en veldig fin beskrivelse med at kroppen er som et tagg jul.
      Det beste med hele denne historien er jo hvordan formen din har endret seg. Helt utrolig hvor mye det kan ha å si å få i seg stoffene man trenger. Du kommer til å gå en fin vår i møte 🙂

    2. Det var bra å høyra at du er på rett veg til betre helse. Eg sleng innpå ein B-vitamintablett kvar kveld, etter råd frå frisøren min, og det hjelper mot hår som fliser seg.

    3. Åse Helen: Ja tusen takk, jeg har det kjempefint allerede Åse Helen og jeg er evig takknemlig. Og det er veldig kjekt med omtanken fra, det løfter det også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg