Hjemmelaget iskake med rørte villbringebær (Kan også lages melkefri)

Categories Søte gleder

 

Å lage is er utrolig enkelt, har du en miksmaster og klarer å piske kremfløte, da er halve isen allerede unnagjort. Men det beste av alt er den fantastiske gode smaken, og at den er uten kunstige tilsetningstoffer eller hvetemel som dessverre  finnes i mange  issorter. Iskaken laget jeg før jul, og hatt i fryseren og tar opp etter hvert som det passer. Det er en sikker suksess!

 

2 egg

2-3 ss sukker Siden syltetøyet også er søtt bruker jeg bare 2 ss sukker)

3 dl fløte (soyakrem eller riskrem om man ikke tåler melkeprodukter. Denne er laget på soyafløte)

Ca. 2 dl bringebærsyltetøy

 

Pisk egg og sukker hvitt og pisk fløten stiv, og bland så disse to forsiktig sammen. Denne gangen blandet jeg ikke syltetøyet i selve is blandingen, men la den litt lagvis i formen. Ha blandingen  i kakeform eller lignede som kan fryses. Ha formen i fryseren. Isen vil være stiv etter 1 ½- 2 timer.  Isen er aller best om den får stå å tine litt før man serverer den, og pynt gjerne med syltetøy og bringer bær opp på iskaken.

11 kommentarer

11 thoughts on “Hjemmelaget iskake med rørte villbringebær (Kan også lages melkefri)

  1. jeg har sånn ismaskin, sånn som rører isen, og den blir ikke brukt enda det er så godt 🙂 Har prøvd med dajm i den, og multesyltetøy, det var kjempegodt med multe. Det er så nam

  2. Mariann Sæther Tokle: Du får ta maskinen ut av skapet og sette den på kjøkkenbenken 😉 Daim er jo bare helt fantastisk godt, det kan du jo bruke på mandelbunn også. Når man har bær eller frukt i så føles det jo mye sunnere plutselig 🙂

  3. Åja, det var lurt, kan ha sånn kransekakedeig under:) Den må i fryseren. Skålene putter man i fryseren og så tar man dem opp og fyller dem med fløtemassen og så rører man det til is. Den går rundt og rundt ca 10 min og så er det is, tror jeg har et blogginnlegg om det for lenge siden

  4. Mariann Sæther Tokle: Det er jo lynkjapt, hm må vurdere å ønske meg en slik. Men det er ganske enkelt slik jeg gjør det også, da blir det ikke fullere i skapene mine he he. Jeg elsker kjøkkenutsyr.

  5. Ja, jeg bestilte meg for sekunder siden en ny electrolux assistent, den første jeg hadde sa farvel i sommer. Så kjøpte jeg meg en kenvood men liker ikke å bake brød med den, så nå slo jeg til på søndagstilbud på Komplett. Gleder meg:) Jeg har stort kjøkken,hehe,

  6. Wow den så god ut..har spist is i helga , men den var kjøpt..
    Lager jo sånn dajmiskake…og den isen er veldig god…så hjemmelaget er absolutt best 🙂
    Fin kommende uke til deg 🙂

  7. annebe: Takk og i like så Anne 🙂 Det meste er best når man lager det selv, og is er ikke noe unntak heldigvis. En av mine døtre tåler ikke melkeprodukter så da må jeg lage om hun skal få,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *