Glutenfritt øl del 1

Categories Glutenfritt øl

 Jeg har trodd at det kun fantes to/tre ølsorter å få kjøpt som er glutenfrie, men der tok jeg grundig feil. på Facebook er det en gruppe som heter ” glutenfrie oppskrifter og tips til glutenfri mat” og der har en herre ved navn Tommy Schou lagt ut en ny ølsort hver dag siden 1 desember. Han har en omtenksom kone som står bak disse oppdagelsene, så vi får sende en stor takk til henne. 

Ps: Jeg har ikke selv undersøkt om alle ølene er glutenfrie, derfor vil jeg ikke garantere at alt stemmer. Det vil gjerne være en forskjell på de som har intoleranse for gluten eller de som har allergi og cøliaki. Så dobbeltsjekk om dette stemmer før du drikker de uten cøliaki merke står på.

Jeg har fått lov å klippe å lime av Tommy, så her kommer det ordrett hva han mener om de forskjellige ølene.

Endelig klar for luke 2! En franskmann med navn Bon Samaritain på 6 % lå under sølvpapiret i dag. Bryggeriet heter forøvrig Brasserie Artésienne. Bruser veldig når den åpnes så hell den fort over i glass så ingenting går til spille..  Veldig grumsete, men det skal det være når mann får en ufiltrert og upastaurisert øl! Lys gyllen i fargen med myyye hvitt skum! Lukter friskt og litt humle. Smaker som en typisk Belgisk øl.. Problemet er at det er litt for lite smak og lukt av alt. Men absolutt en god, glutenfri øl! Karakter 4! Skål og god natt.

 

Luke 5: Omission lager kjøpt på Ultra på Brynsenteret i Oslo. Lysegul i fargen med ok skum. Lukter veldig lite – tror jeg kjenner et hint av citrus.. Veldig lite smak på denne pilsen, absolutt ikke noe å anbefale for folk som liker smaksrike øl, men perfekt for folk som egentlig ikke er så veldig glad i øl.. Vannaktig ettersmak. Karakter 2. God helg!

 

Barna er i seng og jeg er veldig klar for luke 6. Greens Blond på 5,8 %. Dette smykke av en lys ale får du kjøpt både på polet og systembolaget. Flott, grumsete, lysebrun i fargen med tett og fint skum. Lukter mye krydder – mest kanel? Søt og godt balansert ale. Smaker bl.a. karamell og kanel. Greens er et engelsk bryggeri, men det er ingen overraskelse at den blir brygget i verdens nest beste land (etter Norge) – Belgia! Veldig typisk, belgisk smak! Nydelig ettersmak som sitter lenge i ganen. Dette er en meget god glutenfri øl – karakter 5-.

 

I luke 7 dukket det opp en finsk rakker ved navn Saxon. Kjøpes på systembolaget. Dette er en lys lager på 4,1 %. Lys i fargen med skum som forsvinner fort! Lukter veldig lite.. Smaker som de fleste lyse pilstyper og er en helt grei tørstedrikk, men er man ute etter en smaksopplevelse er det bare og styre unna denne.. Men som sagt; en helt grei pils til en billig penge – karakter 3-.

4 kommentarer

4 thoughts on “Glutenfritt øl del 1

  1. Du verden så mye glutenfritt øl det er å velge mellom. Det viste jeg ikke. Det er veldig bra de utvider utvalget av mat og drikke til de som ikke tåler gluten. Jeg tåler, men en nær person av meg gjør det ikke.

  2. Åse Helen: Ja ikke sant, det er blitt utrolig mye bedre både med mat og drikke. Jeg var faktisk en av de første i Norge som begynte å produsere glutenfri mat, og utviklingen har vært formidabel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *