Hjemmelaget glutenfritt julebrød

Categories Glutenfrie bakevarer

Julebrød skive med ekte smør og geitost får meg til å huske på juletrefestene vi hadde på søndagsskolen da jeg var liten. Det var høydepunktet på året og de aller fleste i bygden var der. Vi fikk julebrødskive, mandarin og en liten flaske brus, og da var vi virkelig stor fornøyd, jeg lurer på om dagens barn hadde syntes det var like stor stas ;-). Hadde dere juletrefest?

Her kommer oppskriften på julebrøde jeg prøvde meg frem til for noen år siden, enkelt å lage og veldig godt.

1 pakke toro lyst glutenfritt mel   

2 ss fiberhusk

1 pakke gjær

150 g smør

2 dl sukker

4 dl vann

100 g sukat

2 dl rosiner

Litt pisket egg til pensling

Ha alt det tørre i  mikseren, og ha i smeltet smør og vann i deigen, og elt den i rundt 5 minutter.

Deigen var da ganske løs, så jeg bestemte meg for å ha den i en kakeform. Derfor ser den ut som en kake J

Den hevet til den var dobbel størrelse, den siste delen av hevingen hadde jeg den i steikeovnen på veldig lav varme (rundt 50 grader), før jeg skrudde oven på 220 grader. Den steikte i 40 minutter på nederste rille.  Jeg tok den ut av formen, og la den opp ned på en rist slik at den skulle få litt farge på bunnen også.

 

                      Dette var bare himmelsk godt med ekte smør og geitost på. 

                                              

                                            

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Hjemmelaget glutenfritt julebrød

  1. Det var ikke lite du hadde bakt heller da 🙂 Jeg bakte vørterbrød i fjor, og det ble nokså mislykket. Det var kjempegodt som nystekt, men dagen etter var det veldig tørt. Så nå har jeg kjøpt et på butikken. Elsker vørterbrød med brunost.
    I dag kom min mor til meg med 2 stooore kakebokser fylt masse krumkaker og andre småkaker 🙂

  2. Dette må eg absolutt prøve, all den tid me nyleg har fått glutenproblem hos oss to- Dvs ma’en må ete glutenfritt og eg får problemet med å finne ut av det.

  3. Oldemorbloggen: Å det var da veldig sørgelig å høre, men det er ikke verdens undergang. Trenger dere hjelp så er det bare til å ta kontakt for dette kan jeg en god del om 😉

  4. Så flott at du har en oppskrift på glutenfritt Julebrød. Fikk påvist Søliaki rett før jul og har ingen problemer med det. Savnet likevel litt å kunne spise Julebrød nå i jula for det er noe av det beste jeg vet. Har ingen erfaring med å bake glutenfrie brød men må prøve meg på dette. Du skriver at du hever brødet i ovnen den siste tiden. Kan du spesifisere det litt for meg?
    Så lurer jeg på hvor jeg kan kjøpe fiberhusk?
    Mvh Torill

  5. Torill: Når brøde har hevet litt (du ser det er blitt større) så setter du det inn i ovnen som er på rundt 50 grader, til det har hevet seg ytterligere litt.Deretter setter du temperaturen opp på 220 grader. Fiberhusk får du kjøpt på mange vanlige butikker, du kan også bruke profiber og så er det et merke til som de har på rema men jeg kan ikke huske hva det heter. Men det står sammen med de glutenfrie tingene og er i i pose. Skal undersøke når jeg kommer hjem. Du må bare spørre så skal jeg med beste evne forsøke å svare 🙂 Masse lykke til!

  6. hei 🙂 har nettopp bakt julebrødet etter denne oppskriften, og både deigen og brødet ble veldig bløtt. reagerer på spesielt mengden smør? når det stekte i ovnen lå smøret å boblet i formen..
    Skjedde det samme med ditt brød?
    mvh Juni

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *