Glutenfritt øl del 2

Categories Glutenfritt øl

Jeg har trodd at det kun fantes to/tre ølsorter å få kjøpt som er glutenfrie, men der tok jeg grundig feil. på Facebook er det en gruppe som heter ” glutenfrie oppskrifter og tips til glutenfri mat” og der har en herre ved navn Tommy Schou lagt ut en ny ølsort hver dag siden 1 desember. Han har en omtenksom kone som står bak disse oppdagelsene, så vi får sende en stor takk til henne. 

Ps: Jeg har ikke selv undersøkt om alle ølene er glutenfrie, derfor vil jeg ikke garantere at alt stemmer. Det vil gjerne være en forskjell på de som har intoleranse for gluten eller de som har allergi og cøliaki. Så dobbeltsjekk om dette stemmer før du drikker de uten cøliaki merke står på.

Jeg har fått lov å klippe å lime av Tommy, så her kommer det ordrett hva han mener om de forskjellige ølene.

 

Hva er vel bedre enn å få ett smykke av en øl fra Nøgne Ø her? Porteren på 7 % får dere tak i på de fleste pol i Norge, dessuten er det mulig å bestille den på systembolaget til en billig penge. I 2012 ble et enzym som bryter ned glutentilsatt under bryggingen av både Porteren og Bitteren. Disse to øltypene er derfor fra og med henholdsvis batch #876, og #874 glutenfrie eller med et sterkt redusert nivå av gluten, og vil derfor kunne drikkes av mange med sykdommen Cøliaki. Grunnet manglende ressurser er ikke den resterende mengden gluten dokumentert og ølet markedsføres derfor ikke som et glutenfritt øl. Over til det viktigste, smak! Nesten svart i fargen og flott, lysebrunt skum. Lukter litt kaffe og sødme – mye karamell. Smaker aldeles nydelig! Kraftig øl, med hint av kaffe, karamell og malt. Dette er rett og slett en dessert i deg selv.. Fantastisk ettersmak som sitter perfekt i ganen! Dette er en av verdens beste øl – både med og uten gluten – karakter 6-.

Klar for luke 11 og gledelig nok var det et helt nytt bekjentskap igjen! En golden bitter med navn Masquerade på 4,6 %. Bryggeriet heter Monty’s brewery og er fra Wales. Flott kobberfarget øl med passe mye, tett skum. Ser meget bra ut.. God og balansert smak. Smaker litt fruktig og litt bittert. Grei ettersmak. Herlig å se nye, glutenfrie øl som smaker godt! Karakter 4-. Takk igjen til flinke kalenderlagere

 

Luke 10 var faktisk et helt nytt bekjentskap for meg! Ginger Joe med 4 % vol. Spennende! Som de aller skarpeste av dere forstår handler dette altså om en ingefærøl..  Jeg ha aldri smakt denne type øl før og ble positivt overrasket. Jeg syns det minner mer om en rusbrus enn øl.. Søt i smaken, men mye friskere og ikke på langt nær så “kvalmende” som en rusbrus. Lukter og smaker endel ingefær, men ikke for mye. Vrient å gi karakter på en sånn type øl, men jeg likte den godt så en svak 4’er fortjener den!

 

 

Luke 9 var “Bitter” fra mitt absolutte favorittbryggeri – Nøgne Ø! Glutenfri Nøgne Ø bruker et ensym i brygeriprosessen som bryter ned gluteninnholdet i 2 av sine øl. Det er en kostbar affære å få glutenfrisymbolet på flaska, dessuten kreves det egne tanker osv og det har dessverre ikke Nøgne Ø tatt seg råd til foreløpig. Jeg reagerer aldri på disse 2 ølene, men skal ikke garantere at ikke andre gjør det.. “Bitter” er en butikkøl og kan kjøpes på de fleste butikker i Norge. Nydelig kobberfarge og rikelig med hvitt, tett skum. Jeg syns ikke den lever opp til navnet og er egentilig glad for det.. Ikke spesielt bitter, men en lettdrikkelig øl med frisk og fin smak. God og frisk ettersmak også, som sitter lenge og vel. Som vanlig godt levert av det kompromissløse bryggeri – karakter 4

 

Luke 8 var den samme ølen som jeg fikk i luke 1 – Daura fra Damm. Her har fruen dobbeltbooka en luke, men du er tilgitt Camilla Bergan! 

Luke 3 kommer fra våre danske venner i bryggeriet To øl og heter Reparationsbajer! Dette er mao en skikkelig “dagen-derpå-øl”.. Kjøpes på polet og holder 5,8 %. Flott, kobberaktig farge og fint lysegult skum! Fruktig lukt. God smak – akkurat som en APA skal smake. Litt bitter, mye krydder og malt i smak. Dette er bunn og grunn en veldig god glutenfri øl! Karakter 4+

2 kommentarer

2 thoughts on “Glutenfritt øl del 2

  1. Høres god ut alle sammen 🙂 Men jeg klarer bare ikke å få ned noen øl, dumt for det ser veldig godt ut om sommeren. Jaja da får jeg ta meg en Mojitos mens du koser deg med øl 🙂
    Ha en sprudlende kveld 🙂

  2. Lisbeth Pedersen: Jeg er nok ingen ølhund heller, det er vel derfor jeg har trodd det bare var tre typer glutenfritt øl he he, men det er mange som er veldig glad i øl og synes det er et tap når de ikke kan ta seg en lenger.. Mojitos som er laget på en godt laget kan jeg derimot like:-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *