Røykt blåkveite anbefales på det varmeste

Categories Fiskeretter

 Røykt blåkveite med sellerisaus.

I dag har jeg hatt den beste middagen på lang tid, nemlig røykt blåkveite fra Hjønnevåg. Den var bare helt fantastisk god, har du aldri smakt røykt blåkveite så utfordrer jeg deg til å prøve.

Jeg kjøpte vakuumpakket røykt blåkveite på Rema 1000.

Siden det er ganske mye bein i fisken (som var svært lett å fjerne) måtte jeg ha 375 gram fisk bare til meg. Er man storspiser bør man nok ha 500 gram fisk per person.

Kok opp rikelig med vann, når det koker har man i 1 ss salt.

Ha fisken i pannen og la den trekke i 10-15 minutter, eller til fisken slipper fra beinet.

Sellerisaus

Nok til 2 personer

Det er genialt å lage saus med selleri, den har en fanatisk god smak, blir fort kokt, og når man moser den jevner den sausen.

1 ½ dl vann

1 godt stykke selleri (ca. 100 g)

½ fiske buljongterning

 1 liten klatt smør

½ dl fløte

Pepper

Eventuelt salt (jeg brukte ikke salt, for jeg syntes den ble Salt nok)

Kok opp vann og ha i renset og delt selleri, smør og buljong,  la det koke til sellerien er mør. Ha i fløten og bruk stavmikser eller moser for å jevne sausen, smak så til med pepper og eventuelt salt.

Server gjerne med kokte poteter, brokkoli  og steikt bacon til. 


Matbloggtoppen

6 kommentarer

6 thoughts on “Røykt blåkveite anbefales på det varmeste

  1. Jeg har ikke smakt det, så da får jeg sjekke om de har på Rema i Mjøndalen ..trodde det var sånt en måtte kjøpe av fiskebilen eller noe slikt…
    Sellerisaus hørtes godt ut til fisk 🙂 🙂

  2. Lisbeth Pedersen: det er jo merkelig hvordan man kan glemme slik mat, men jeg tenkte det samme som deg. men jeg tror at det må være siden det ikke er så lett å få tak i. Så løp å kjøp 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *