Helsteikt kylling av en gammel oppskrift

Categories Kyllingretter

 

Jeg er vel ikke akkurat vært kjent for min skjønnskrift, nøyaktighet eller rettskriving. Jeg fant et gammelt spiralhefte jeg brukte da jeg var kokkelærling. Da som nå var jeg ikke helt nøye med målene som dere som har fulgt bloggen en stund har oppdaget for lenge siden. Men det øker bare  kreativiteten og nysgjerrigheten, siden man aldri kan være HELT sikker på hvordan maten vil smake eller bli. Dette har nok også gjort at jeg har øvd opp en nokså sterk magefølelse/intuisjon/erfaring på hva som kan bli bra(for det hender jeg bomber totalt, men de oppskriftene ser dere aldri noe til. Heldigvis!).

Artig var det nå i alle fall å finne boken igjen å bla i den igjen, og ut i fra denne oppskriften er det jeg har steikt kyllingen fra Stange i dag. 

1 hel kylling

1 ss Buljongpulver eller 2 oppløste terninger i litt kokende vann (jeg kjøper buljong på helsekosten, men det er ok med den man får kjøpt på vanlige butikker også)

1 ss rosmarin

1 ts pepper

1 ss paprikapulver

1 ss karri

Ca. ½ ss salt

1 ½ dl olje

Steikepose

Ha alle krydderne og oljen i en steikepose, ha den skylte og tørkede kyllingen i posen og knyt  godt igjen. Vend posen til hele kyllingen er dekket med olje og krydder, ha da hele steikeposen med kyllingen i en ildfast form mitt i ovnen (180-200 grader litt avhengig av hvordan ovnen din er). La den steike i rundt 40 minutter, da tar man formen ut og åpne steikeposen. PS: Vær veldig forsiktig når du åpner steikeposen, for den inneholder svært varm damp som er lett å brenne seg på.

Vend kyllingen slik at den blir brun på begge sider de siste 5 minuttene i oven uten steikepose. Det kan være lurt å la kyllingen få hvile seg noen minutter før man begynner å dele den.

Jeg hadde kokte poteter fra dagen før, de hadde jeg øverst i steikeovnen i en ildfast form. Jeg hadde kun salt, pepper og olje på.


Jeg hadde kokte poteter fra dagen før, de hadde jeg øverst i steikeovnen i en ildfast form. Jeg hadde kun salt, pepper og olje på.

Jeg laget en salat med:

Isbergsalat

Squash

Tomat

Fersk koriander

Korianderdressing:

Rømme

Finhakket koriander

Salt

 

Pepper

Og slik ble den på tallerken 🙂 Snadder, ikke sant?


Matbloggtoppen

4 kommentarer

4 thoughts on “Helsteikt kylling av en gammel oppskrift

  1. Min matgale verden: Tusen takk det er gøy å se hva man laget, og reflektere over hvordan man lager mat nå. Den første gang jeg fikk lage helsteikt grillet kylling viste jeg faktisk ikke at man kunne lage den. he he så jeg har ikke alltid vært like bevandret i matverden 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *