Hirsesalat med fetaost til grillmaten

Categories Salater

Salaten er pyntet med blomster av gressløken.

Denne oppskriften fikk jeg av en skjønn kollega, som er veldig flink å lage mat. Jeg må innrømme at jeg ikke kan huske å ha brukt hirsefrø før, og var derfor veldig spent på hvordan denne ville smake. Hirse er veldig næringsrikt, påvirker ikke blodsukkeret nevneverdig og er glutenfritt.

I originaloppskriften står det at man skal bruke fetaost av geit, men jeg brukte en aldeles nydelig fetaost fra Haugaland Meieri. Den fetaosten er laget av kumelk. Her i Bergen kjøper jeg den enten på bondens marked eller Stend gardsutsalg, men jeg vet den selges mange steder her på Vestlandet.

3-4 porsjoner.

3 dl hirse (kjøpes i helsekostbutikk, eller der en selger økologiske matvarer).

1 ss lime eller sitron

1 agurk

1 vårløk eller rødløk(jeg hadde ingen av delene, så jeg brukte vanlig løk og gressløk)

100 g fetaost

1 glass tørkede tomater (jeg kjøpte på innvandrerbutikk, og der fant jeg kun vakumerte tørkede tomater, men det funket fint siden det var masse olje på fetaosten)

4 ss olivenolje (jeg synes olivenolje blir litt stram i smaken så jeg brukte rapsolje)

1-2 ts flaksalt

Nykvernet pepper.

Skyll hirsen og legg den i bløt med rikelig vann, og med 1 ss lime/sitronsaft i et par timer.  Kok hirsen i 20 minutter og avkjøl den(siden jeg ikke er så glad i rå løk, hadde jeg den opp skjærte løken i mens hirsen fortsatt var varm slik at løken ble litt varmebehandlet).  Smak på hirsen om det er passe salt, pepper og lime/sitron i. Skjær opp agurken og ha den i salaten, sammen med olje, og feta. Bland alt godt sammen.


Vi grillet lammekoteletter, svinekoteletter, grillribbe og pølser. Jeg hadde også en vanlig salat til, koriander dressing, aioli og en grønnsaks salat med rømme, tomater og maiskolber. Siden det var så nydelig vær ble jeg sittende ute til langt på kveld, og da måtte jeg ta litt bilder av omgivelsene 🙂
 
  Siden det var så nydelig vær ble jeg sittende ute til langt på kveld, og da måtte jeg ta litt bilder av omgivelsene 🙂


Praktfulle blomster som jeg kjøpte på Stend Gårdsbutikk


Løvemunn Blomsten til venstre er en god gammaldags flittig Lise


Blomsten til venstre er en god gammaldags flittig Lise Kveldstemning

Kveldstemning


 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hirsesalat med fetaost til grillmaten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *