Last Updated:

Español arresto cena La Paella

Categories Fiskeretter

Jeg tviler egentlig på at dette er helt rett skrevet, for Spansk kan jeg ikke (men det er gøy med Google Translate)

 Paella er naturlig gluten og melkefri

 

Jeg hadde frossen kokt ris og hadde bare rester av grønnsaker, derfor ble det naturlig å lage en paella, som er Spansk «lapskaus» (man tar det man har av rester). Har du kokt ris så ikke kast den ha den i plastpose og frys den flatt ned, så kan man bruke til slike retter som dette (Frysing av ris)

 

4 stykker filet av laks, ørret eller hva man har og gjerne rester av fisk.

8 -10 dl ferdig kokt ris eller 3 dl lang kornet ris/villris , kok etter pakkens beskrivelsen

Ca 4 ss olje eller smør til å steike i

2 små løk og litt gressløk siden jeg har så mye i hagen

2 fedd (eller mer) hvitløk

1/4 g safran eller ½ ts gurkemeie (safran fås kjøpt på butikker med et litt større matvareutvalg, de kommer i ca o.5 g poser. Den billigste safranen får en på innvandrer butikker) (Gurkemeie får en kjøpt på de aller fleste butikker)

blomkål

selleristilk

gulerot

litt aubergine

litt squash. Men bruk de grønnsakene man har

Reker (jeg hadde rester av en boks med reker i lake, men man kan bruke, vanlige reker, scampi, blåskjell osv.

Ca.1 ts salt

Ca. 1/2 pepper

 

 Rens og del alle grønnsakene i forholdsvis små biter, og ha de på steikepannen, deretter risen og safran. Ha på fisken (den kan være en fordel å ha steikt litt i biter før man har den i risen). Smak til med salt og pepper og ha på rekene.

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Español arresto cena La Paella

  1. Ann Merete: Takk og det var så godt at jeg begynte å spise før jeg tok bilde he he, så da ble de kun restene som ble tatt bilde av :-))))

  2. Oldemorbloggen: Du vet man kan alltid lære noe nytt:-) : jeg fryser ofte ris. For når en lager langkoret eller fullkorn ris som er mer fiber og vitaminer i den tar så lang tid å koke. Og da er det så enkelt å bryte av en bit og vips har jeg til middag og det blir nesten ikke kastet noe 🙂

  3. Har hørt at det er “farlig” å spise oppigjen varmet ris – det dannes visstnok noen stoffer som kan være helsefarlige – kan du undersøke om dette er riktig?
    God helg 🙂

  4. Ris har mange små overflater og behandler man den ikke med varsomhet elsker bakterier ris også i for eksempel kjøttdeig. Men ingen av delene er farlig i seg selv, bare man fryser den med en gang den begynner å blir kald. Har den stått lenge fremme, bør man kaste den. Jeg burde vært død mange ganger om ris var farlig å spise opp igjen varmet. 🙂 Men bekymrer du deg for dette så koker du risen som du har gjort, for å bekymre seg for mye er ikke bra 🙂 Her er en link du kan lese fra Forsknings nytt: http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *