Last Updated:

Skeptisk rødbetsuppe

Categories Supper

Rødbeter er vel en av de grønnsakene vi ikke er vant å bruke her i landet, i alle fall ikke jeg. Men nå er det kommet så mye gøye beter i alle muligens gøye mønster, så det er ekstra kjekt å bruke de. Likevel er det helt vanlige rødbeter jeg lagde en enkel og god rødbetsuppe av. Første gang jeg lagde denne suppen, så ble jeg nokså sjokkert neste dag,  for uringen var helt rosa. Jeg vurderte noen sekunder om jeg skulle ringe legen, men så kom rødbetene sigende frem i hukommelsen 😁, så du trenger ikke være redd, det er bare veldig sterk farge på den.  Rødbeter har  er en nydelig grønnsak med en helt unik rødfarge. Den gang jeg laget mat for mennesker med allergier og spesielle matbehov brukte jeg rødbet saft til å farge marsipan med, en enkel naturlig farge. Men utenom det har den vært lite bruk, så jeg må innrømme jeg var» litt» skeptisk til hvordan denne suppen ville smake. Men min skepsis ble gjort til skamme, den ble skamgod. Man kan gjerne ha kjøtte eller fisk i suppen om man ønsker det.

Til 4 personer:

6 mellomstore rødbeter

2 løk

2 fedd hvitløk (kan sløyfes)

2 ss smør eller olje

4 gulerøtter

250 g kål

1 l vann

4 kylling buljong terninger

2 laurbærblad

Salt

Pepper

Rens og finhakk løk og hvitløk, gulerøttene og rødbetene skjæres i litt større biter, og kålen i tynne strimler. Begynn å surre løken, ha i gulerøttene, rødbeter og kål, og hell på vannet og la det få koke opp. Ha i buljongen og laurbærblad og la det få koke med. Suppen må få koke rundt 15 minutter til alle grønnsakene er godt kokt. Smak til med pepper og salt.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *