Kjøttdeig med spagetti

Categories Retter med kjøttdeig

2-3 personer

400 g (1 pakke) kjøttdeig

1 glass tomatpuré eller 1 boks knuste tomater

Ca. 1 glass vann

1 buljongterning (kan sløyfes)

1 kinahvitløk eller 2 fedd vanlig

1 løk

Bruk gjerne grønnsaker i retten, for eksempel er aubergine svært egnet og den gir ikke så mye smak at barna ikke vil ha den. Man kan også bruke gulerøtter, paprika eller hva man har, og et tips kan være å mose grønnsakene, da blir det veldig god smak, man kan ikke se grønnsakene.  

Krydderene kan variere i det uendelige, men det enkleste er gjerne provencekrydder, salt og pepper.

Men man kan godt bruke for eksempel 1 ts av timian, oregano og basilikum .

Chili setter også en ekstra spiss på sausen. Ikke vær redd for å forsøk deg frem med krydder, det blir variasjon på retten.

Vel, jeg steiker kjøttdeigen og finhakket løkhar på tomatpuré og vann (jeg har vann i glasset og rister det til alt løsner og tømmer det i pannen, da får jeg med meg alt innholdet og jeg får den mengde vann man trenger. Det kan være at man må ha litt mer vann enn et glass).

Bruker jeg flere grønnsaker, har jeg disse i så de får koke med, det samme gjelder om jeg bruker buljong. Så har jeg på krydder og lar det få koke sammen i rundt 5-6 minutter så alt er godt kokt, deretter smaker jeg om det skulle trenges mer krydder.

Server med spagetti som er kokt etter anvisning på pakken, men bruk gjerne fullkornspagetti, som er næringsrik og god.


Eller man kan gjøre som Theodor……….

7 kommentarer

7 thoughts on “Kjøttdeig med spagetti

  1. Åååå det er godt, selv bruker jeg masse forskjellig krydder, har blitt veldig glad i noe som heter Italiensk krydder, ikke alltid like lett å få tak i men.. og soyasaus alltid.. og hønsebuljong, noen dråper balsamico også når jeg husker på det, av og til blir det gastronomisk rett og slett 🙂

  2. somjegliker: Ja klart man kan bruke akkurat det krydderet eller de, man liker eller har. Det er jo det som gir variasjon og matopplevelser. Er italiensk et krydder uten salt, slik at det er en rein krydderblanding? Hvilke butikkjeder kjøper du det i? Det må jeg se om jeg får tak i. Millioner takk for tipse, det er så kjekt å få nye ideer.

  3. Tror ikke det er salt i.. og tror faktisk jeg kjøpte det på Rema jeg.. men nå er glasset tomt og borte. Spør om butikken kan ta det inn, de gjør gjerne det hvis det fins i varesortimentet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *