Takk-for-hjelpen-mat!

Categories Treretters middag

Det hender stadig støtt at jeg skryter av min egen mat, noe Janteloven ikke liker, men skitt au. For nå skal jeg enda en gang skryte uhemmet av min egen fortreffelighet J. Og det jeg vil skryte av denne gangen er indrefilet som var marinert et døgn med en fantastisk chilisaus til. Grunnen til festmaten er at jeg stadig får hjelp til både det ene og det hitt, og nå var det «pay-back time». Og da var det svært hyggelig å lage riktig god mat og drikke.

Treretters middag, ikke på TV, men i Holten besto av

Forett: Hjemmerøykt laks med pesto og smørdampet squash og asparges

Hovedrett: Chili og hvitløksmarinert indrefilet med en mos av selleri og poteter, og chilisaus

Dessert: Sjokolademousse med Tia Maria

Sammen med  fantastiske mennesker!

 

Foretten:

Hjemmerøykt laks fra Naustdal

Pesto

Smørdampet squash og asparges

Og som den ekstra spissen og “touch’en” hadde jeg rosepepper på rett før servering, og til drikke hadde vi en halvtørr hvitvin.


Link til pesto : http://morsmiddag.blogg.no/1321117503_hjemmelaget_pesto.html

 

Hovedrett:

Chilimarinert indrefilet med selleri og potetmos og chilisaus

Til 4 personer hadde jeg rundt 750 g indrefilet og den marinerte jeg hel i et døgn, med en blanding av

ca. 1 ss chilipasta

1 kinahvitløk

Olje til det ble en blanding som lett kunne smøres på kjøttet, kan tenke meg at det var rundt 1/2 dl.

Jeg finhakket hvitløken og blandet den godt i litt chilipasta og oljen og smurte det hele godt inn i kjøttet (et tips er å bruke hansker slik at man ikke får chili på hendene, for det kan svi lenge etter), og så la jeg kjøttet i en brødpose og knyttet godt igjen og la den i kjøleskapet. Jeg snudde den noen ganger i løpet av tiden.

Den ble steikt først i pannen med smør, før jeg tok den i en ildfast form med steikesky over. Den fikk hvile seg i en times tid, deretter hadde jeg den i ovnen på 120 grader i rundt 20 minutter. Og nå rørte jeg den ikke før vi skulle spise. Da hadde jeg ovnen på 200 grader og fileten stod i ovnen omtrent 8 minutter. Da jeg skar den opp var den litt for rød, derfor la jeg fileten tilbake i formen (i serveringstykker)  og lot disse stå i tre minutter til. I mellomtiden la jeg rotmosen på tallerknene og da var kjøttet aldeles helt perfekt; saftig, utrolig smakfullt og så mørt at man hadde kunnet spise det med skje.

 

Chilisaus

6 dl fløte

1 ts chilipasta

1 chili

1 buljongterning

Salt

Steikeskyen fra fileten (men jeg var forsiktig så jeg ikke fikk  med for mye av chilipastaen for den var naturligvis litt brent, og brennesmak vill man ikke ha i sausen).

Jeg kokte opp fløten og hadde i finhakket chili, chilipasta og buljong, dette stod i minst en time og fikk koke inn. Da får sausen fylde og smaken kommer godt fram. Helt til slutt hadde jeg i steikeskyen, salt og så måtte jeg ta en liten skvett fløte i for den var stått litt lenge. Dette tror jeg er den beste sausen jeg har smakt på lang tid.

Selleri- og potetrotmos

Ca. ½ kg sellerirot

8 poteter

Ca. 50 gr smør

Salt og pepper

Rens, vask og om man ønsker det, kan man dele sellerien og potetene før man koker de møre.

Hell av vannet og ha i smør og stamp grønnsakene til mos, eller ha de i en kjøkkenmaskin, men da må du være forsiktig så mosen ikke blir seig. Har man for kraftig visping over lengre tid eller man har i salt for tidlig, kan den bli seig. Smak til med eventuelt mer smør, salt og pepper. Mosen kan lages til i god tid før servering, og ha den på en rist på platen på svak varme, eventuelt varme den kjapt opp før servering.

Retten ble servert med smørdampede gulerøtter og asparges og med en spansk rødvin i glassene.

Dessert:

Sjokolademousse med Tia Maria

var kveldens dessert, men jeg må innrømme at jeg syntes at sjokolademoussen med Drambuie (i en tidligere oppskrift, se link) var å foretrekke. Dette betyr ikke at desserten ikke var god, det er kun snakk om små nyanser. http://morsmiddag.blogg.no/1359913705_sjokolademousse_med_d.html

 
 Takk for den hyggelige damen på ICA som kom med tips om den marinerte indrefileten. Fantastisk god service!


Denne kaller jeg chilipasta om noen skulle lurer på det 🙂 den er også melke- og glutenfri

4 kommentarer

4 thoughts on “Takk-for-hjelpen-mat!

  1. Takk for fantastisk mat og hyggelig selskap. Alle tre rettene var perfekt…sausen var likevel prikken over i`en. Tror aldri jeg har spist bedre måltid. Har nevnt det før og sier det igjen: Dette er byens beste kjøkken!!! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *