Sommerkål med pølser på en annen måte

Categories Pølseretter

Denne oppskriften fant jeg også i Byavisen her i Bergen og den har hengt på kjøleskapet i lengre tid, men først nå var tiden inne for å sette i gang å lage den. Og lettere mat å lage skal man lete lenge etter, og så utrolig smakfullt og godt!

Som vanlig har jeg laget min egen vri, siden jeg ikke hadde spansk pølse og brød til. Derfor skriver jeg nå både originaloppskriften og min variant, så kan man velge hva man vil lage.

Min måte å lage den på:

Til en person

2 ss olivenolje (ikke bruk for mye varme på den, for da blir den ødelagt)

1 kinahvitløk

½ rød chili

1 godt stykke sommerkål

2 Biffgrillpølser (fra Bønes Kjøtt, et lokalt pølsemakeri her i Bergen. Denne pølsen er det bare kjøtt, salt og pepper i og gir ikke den kryddersmaken som skal til for å lage den som i orginaloppskriften)

Ca. 1 krm salt

Rens og del hvitløk og chili i biter, ha olje i en gryte og surr det på forholdsvis svak varme. Del pølsene i biter og ha også disse i gryten, og deretter strimlet kål og la alt surre i ca. 5 minutter. Smak til med salt til slutt. Jeg spiste det uten brød, men det kan man gjerne ha til.

Originaloppskriften:

Det står ikke hvor mange den er beregnet til, men jeg vil tror det er passe til 2 personer

300 g sommerkål

3 fedd hvitløk

200 g chorizopølse

2 ss olivenolje

Rens og del hvitløk, kål og pølse og surr det i olivenoljen i ca. 5 minutter.

Server gjerne med grissini (jeg har ikke hørt om det før) eller annet brød.

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Sommerkål med pølser på en annen måte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *