Hvordan tilberede hel indrefilet

Categories Kjøttretter

1. Når jeg steker en hel indrefilet sørger jeg først og fremst for at den er fullstendig tint. Jeg lar den gjerne ligge i romtemperatur et par timer før jeg begynner å steke den.

2. Jeg tar fileten først på en god og varm stekepanne med smør, og rundsteker den(dvs. at man steker den på alle sidene).

3. Deretter legger jeg den i en ildfast form og har stekeskyet fra pannen over indrefileten i den ildfaste formen. For å få et perfekt resultat, er det nødvendig med et steketermometer. Stikk steketermometeret halvveis inn i fileten, helst der fileten går fra den tynneste delen til den tykkeste delen. Dette for at den tynneste delen ikke skal bli for tørrstekt og den tykkeste delen ikke blir for rå.

4. Sett den ildfaste formen midt i ovnen, som er forvarme til 220 grader, og der skal fileten stå i ca. 10 minutter.

5. Ta så ut fileten og sett den på kjøkkenbenken på enn rist. La stekeovnen stå på.

6. La fileten stå og hvile seg, helst 30 minutter, før du setter den inn i ovnen igjen i rundt 10 minutter til.

7. Ta den så ut igjen.

8. Nå kan den stå å hvile til det er 20 minutter igjen til dere skal spise. Da settes formen med fileten inn i ovnen igjen. Der skal den stå til termometeret viser nedre grense for roastbiff. Ta da ut fileten og sett den på en rist på benken. Temperaturen vil fortsette å stige litt i kjøttet etter at den er tatt ut, så derfor er det svært viktig å ta den ut når termometeret viser nedre grense for roastbiff. Kjøttet får hvile seg i 5-10 minutter.

9. Legg kjøttet på en skjærefjøl og skjær bitene i ønskelig størrelse for servering.

10. Ønsker man å ha indrefileten til pålegg, for eksempel til koldtbord, venter man til fileten er kald før man skjærer den i tynne skiver. Skjær helst med en maskin.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *