Innbakt svinekjøtt med sursøt saus a la Carl Berner

Categories Kjøttretter

Min flinke datter Marte har laget middag i dag 🙂

Innbakt svinekjøtt med sursøt saus har vært en favoritt lenge, men jeg har aldri visst helt hvordan man lager det. Det har vært en mytisk kinarestaurant- hemmelighet, som virker veldig vanskelig, men det er det altså ikke. I mitt nye kjøkken på Carl Berner tok en veldig smakfull middag form. Jeg startet med sausen.

 

 

Sursøt saus 

En boks hermetisk oppkuttet ananas

1/2 dl vineddik

1/2 dl sukker

3-4 fedd hvitløk

1 chilli

3 ts revet ingefær

1/4 paprika 

 

Grovkutt hvitløk, chilli og ingefær og legg i en panne. Hell sausen til ananasen og ca halvparten av bitene og resten av ingrediensene i pannen. La det koke opp, ta det av platen og la det stå i 10-15 minutter. Når det er litt mer kjølig, bruk en stavmikser og lag en jevn saus uten alt for masse klumper. Kok så opp igjen sausen, og ha i paprika og resten av ananasen, kutt det gjerne i ganske små biter. Dersom sausen er veldig tynn kan man bruke litt maizena for å få den tykkere, men jeg syns den var helt perfekt uten. Smak til med salt, men jeg brukte bare en halv tesje.

 

 

Innbakt svinekjøtt

Indrefilet av svin

1 dl speltmel

3 ss sesamfrø

2-3 ts salt

Kutt svinekjøttet i ganske store biter. Bland mel, sesamfrø og salt, og vend svinekjøttet i melet. Stek svinekjøttet på ganske sterk varme i olje ganske kort på begge sider til det er lett gyllent. Putt så de lettstekte bitene i en skål, og ha på et lokk, la det stå til resten av maten er ferdig.

 

Jeg serverte med wokede grønnsaker og ris. Når man woker grønnsaker starter man med det som tar lengst tid, her var det gullerøttene. Etter to minutt tilsatte jeg brokoli og blomkål, etter to minutter løk, og til slutt paprika. Ikke vær redd for å bruke olje, det verste jeg vet er grønnsaker som er woket i for lite olje, da blir de gjerne svidd og tørr.

 

 

1 kommentar

1 thought on “Innbakt svinekjøtt med sursøt saus a la Carl Berner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *