Laks med Teriyaki saus

Categories Fiskeretter


Jeg så på tre retters middag på tv, og der hadde de Teriyaki saus, så det var jo helt klart at den måtte jeg teste ut. Min saus ble nok ikke helt som den på tv, men forhåpentligvis ganske lik. Det var en litt uvant smak, men absolutt velsmakende.

 

Teriyaki saus

1 dl Soyasaus (jeg brukte glutenfri soyasaus og den er ikke så salt som vanlig soyasaus)

1 dl eplejuice

1 ss honning

Lime

1-2 ss revet ingefær

1 fedd hvitløk

2 Annisstjerne (dette krydderet hadde verken jeg eller naboen, så det får jeg ta med neste gang)

Sesamfrø, knus

4-8 minutter

Trenger man å jevne den, bruk maizena

Rens og finhakk hvitløk. Skrell og riv ingefær og ha det så i en panne sammen med væsken, honning, anis og knuste sesamfrø. La det hele få koke opp og la det stå å putre i 10-12 minutter. Er ikke tykk nok, så ta en ss maizena og bland i litt vann og ha i, og deretter gi den et oppkok.

Jeg hadde laksen på steikepannen og brukte verken salt eller pepper, siden sausen var mer en nok smak i.

Jeg hadde fullkornsris og wokket brokkoli, paprika og asparges til.

 

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20259504)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20042030)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *