Kurskveld to. Der vi laget proteinbrød, salater og dressinger



 For meg var kurs nr. to like spennende som første kurskveld, for nå skulle det vise seg om kursdeltagerne fremdeles var like entusiastiske som første gang, og om de hadde forsøkt å lage noe av maten fra siste kurs. Og til min store glede viste det seg at alle hadde laget en eller flere av rettene – en kanonstart!

 

På denne kurskvelden skulle vi lage lavkarbobrød, salater, diverse dressinger og ha en kjapp innføring i hvordan man bør lese innholdsfortegnelsen på matvarer. Å lese hva som virkelig var i enkelte produkter, ble en aha-opplevelse. Noen av produktene man tidligere antok var svært så sunne, viste seg å være langt mindre sunne enn reklamen vil ha oss til å tro. Det hele handler vel gjerne om hvor bevisst man er når man gjør sine innkjøp. Reklamen er usedvanlig flink å fortelle oss hvor sunt produktet er og utelater gjerne de negative sidene ved dette. For eksempel når det står mindre fett, hva betyr egentlig det? Jo, som oftest betyr det at man har erstattet fettet med hvete, sukker eller andre produkter som får blodsukkeret til å gå rett til værs, og som så omdanner seg til fett i kroppen. Nøkkelhullmerkingen er enda et påfunn man kan undre seg litt over, for hvordan kan ferdigpizza ha nøkkelhullmerking når frukt og grønnsaker ikke har det?  


Lavproteinbrødet var lett å lage når man først hadde gjort det en gang, og sånn er det gjerne for de aller fleste, så det er bare å sette i gang og bake.

 

 

Til salater og mye annen mat er det godt med en god dressing. Dressinger som er kjøpt, inneholder ofte mye sukker, noe man bør unngå i størst mulig grad, men det er det ikke lett å unngå i industriproduserte matvarer. Der er det som oftest svært mye av både sukker, salt, hvetemel og e-stoffer.

 

 

Vi laget 4 forskjellige salater og hjemmelaget pesto og tomatpesto. Dessuten laget vi tzatziki, hvitløksdressing og guacamole. Og før vi spiste, smakte vi på både kjøpepesto og den hjemmelagede, og da kjente man den enormt store forskjellen i smaken. Den ferdige ble plutselig svært sur og veldig salt, den hjemmelagede var bare en fryd for ganen.


 

Salat med isbergsalat, brokkoli, granateple, egg og kylling

 

 


 

Salat med isbergsalat, rød lollorosso, gul paprika, oliven, granateple, kokt laks

 


 Salat med isbergsalat, rød lollorosso, agurk, brokkoli, tomat, fetaost og røykt ørret


 
Isbergsalat, rød lollo rosso, avokado, asparges, squash, granateple som gjorde seg veldig med den fine fargen 😉

egg og krydder ørret 


Så var det bare å sette seg ned og diskutere det vi hadde gjort i løpet av denne kurskvelden og rett og slett NYTE maten og det gode selskapet. 

 
Her er et bilde jeg fikk av en av kursdeltagerne i dag. Det er proteinbrød med tomatpesto, røykt ørret og salat. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg